lördag 9 augusti 2014

Överraskande (?) nog kommer här en...

...: Juiceuppdatering! :P
Det var nämligen som så att i onsdags fick jag för mig att göra massor av juice och frysa in i portionsförpackningar för framtida behov!

För att jag verkligen ska få i mig färskpressade juicer och/eller smoothiesar varje dag (och gärna fler gånger varje dag - det vore optimalt!) så har jag kommit underfund med och bestämt mig för att det är Ok med frysta juicer och smoothiesar också! Jag dricker hellre en fryst, upptinad juice än ingen alls! Makes sense, doesen't it!?! Så jag skred till verket och gjorde drygt 3 liter juice + ett par smoothiesar, och det tog mig hela kvällen! Puh! Jag var alldeles slut innan allt var klart!

Men all den där juicetillverkningen gjorde ju så att jag fick testa mina juicers ännu hårdare! Och det första jag ska säga om det - och det gäller båda två - är att de INTE är gjorda för nån massjuicning! Det kändes som att de verkligen fick anstränga sig på slutet...!
Men nu har jag tydligare märk skillnaden på de två apparaterna, och jag ska försöka förklara och betygsätta dem var för sig.
Jag börjar med:
Min slowjuicer; Wilfa Juicemaster:
Plus:
*Den juicar bladgrönsaker förhållandevis bra
*Klarar av att juica bär och småbitar av frukt och grönsaker
*Skonsam mot det man juicar för maximal näringshalt i juicen
*Lätt att montera ihop och isär
*Lätt att göra ren
*Bra pris (1 090 kr)
Minus:
*Inte så effektiv; fruktköttet/fibrerna är lite för blöta efter juicningen
*Uppsamlingshållaren för fruktköttet/fibrerna kunde gärna fått vara större
*Långsam
*Röret som man matar in frukten/grönsakerna kunde gärna fått vara bredare
*Pipet man hör när man sätter i sladden i vägguttaget...

Och sen över till:
Min Fusion Juicer
Plus:
*Skonsam för att vara en råsaftcentrifug (blir inte så varm)
*Snabb
*Lätt att montera ihop och isär
*Lätt att göra ren
*Stor uppsamlingsbehållare för fruktköttet/fibrerna
*Stort inmatningsrör
*Dropp-stopp på "pipen"
Minus:
*Alldeles för ineffektiv: ganska blött fruktkött/fibrer + t o m några frukt/grönsaksbitar kvar
*Klarar inte bladgrönsaker lika bra
*Juica bär och småbitar av frukt/grönsaker funkar inte lika bra
*Kan inte köpas i Sverige
*Man måste skaffa en adapter för att kunna använda den här
*Priset. Vete sjutton om den är värd ca 1 400 kr + frakt + adaptern
"Kritiken" mot råsaftcentrifuger är ju att de river sönder cellväggarna så att näringen förstörs fortare och om det är sant så är även det ett minus..!

De två juicearna kompletterar varandra, och jag tycker att det funkar ganska bra att juica vissa saker i Juicemaster-maskinen (sallad, spenat, bär t ex) och annat i Fusion Juicern. Visst att det blir dubbel disk, men båda ÄR väldigt lättdiskade...! Men skulle jag tvingas välja en av dem så skulle det bli min första, horisontala Juice Master!

Fast får jag drömma fritt så vill jag ha en sån där juicer som krossar frukten/grönsakerna så som Juice Master-maskinen gör, men som är vertikal istället för horisontal. Men det måste vara en riktigt bra maskin, annars får det vara! Men tills jag har råd att köpa en sån så får de jag har duga! :P

Anneli.

Inga kommentarer: