lördag 29 mars 2014

Anneli tipsar: rengöring av frukt och bär

Även ekologiska frukter och bär behöver tvättas. Särskilt när man äter skalet på dem! Vad vet man om hur frukten och bären kommit från träd och buskar där de har växt till affären där vi köper dem?! Lite skit rensar visserligen magen sägs det, men jag personligen äter aldrig frukt och bär från affären utan att tvätta dem först!
Bilden har jag ärligen snott från facebook som vanligt...! :P

Det här låter väl enkelt!?! 1 cup = 2,5 dl hälles i en balja med vatten och sen låter man frukten och bären bada i 10 minuter innan man sköljer av dem!
Ekologiska frukter och bär möglar ganska lätt - och nu har jag i ärlighetens namn inte hunnit testa detta än - men jag hoppas verkligen att det funkar för att få bort mögelsporer också så frukten och bären inte möglar så snabbt!

Har ni testat att rengöra frukt och bär med vinäger? Eller har ni något annat bra knep? Tipsa gärna i kommentarsfunktionen!
Förresten måste det ju funka på grönsaker också, eller hur!?!

Anneli.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Jag har läst att man kan göra samma sak med bikarbonat också. Min första tanke om det här är ju tyvärr "gud vad dyrt!", lite slöseri att hälla bort en kopp vinäger.

Anneli Sjögren sa...

Hej Therese!
Ja, det kan jag ju hålla med om... Men om man har besprutad frukt/bär/grönt så är det ändå klart värt det i min värld! Och om man har mycket frukt/bär/grönt som man vill få rent på en gång. Men det här med bikarbonat har jag också hört! Det funkar nog det också! Och det är ju även billigare!

Unknown sa...

Då svenskarna ej har koll så måste jag berätta att: White vinegar är ättikssprit och ej vinäger.
Det är ättikssprit du skall göra rent fruk å bär med.

Anneli Sjögren sa...

Tack för info! Fast det står ju inte white vinegar utan bara vinegar...
Men ättikssprit är ju billigare än vinäger så det är ju bara att köra på det! :o)