lördag 22 mars 2014

Anneli tipsar: Citrusskal

När du använder citroner eller äter apelsiner och mandariner; vad gör du då med skalet?
Förr i världen brukade jag slänga dem i komposten, men nu har jag kommit på hur man kan använda dem istället för att slänga! I alla fall om frukten är ekologisk - vilket den nästan alltid är hemma hos oss!

Innan jag skalar frukten tvättar jag skalet noga och sen skalar jag av ytterskalet - det som kallas zest - med en potatis- eller äppelskalare. Zesten lägger jag luftigt i en stor sil för att torka, vilket tar ca 3 dygn.
Apelsinskalet till vänster är från igår och citronskalet till höger är från i morse.
Och så här mycket har jag hittills hunnit samla. Det gäller att passa på medan det går att få tag på ekologiskt - det finns ju bara när det är säsong!

Jaha... vad gör man med de torkade citrusskalen då?
Ja, jag hade tänkt att använda dem som smaksättning i té (brutna i mindre bitar) och pulvriserade som smaksättning i t ex smoothie, glass, muffins och sockerkaka. Citrusskalen innehåller faktiskt en del C-vitamin så utblandat i något som helst inte är varmare än 42 grader får du i dig en extra dos av detta livsnödvändiga vitamin! Inte helt fel med andra ord! :D

Använder du fruktskal till något? Skriv och berätta!

Anneli.

Inga kommentarer: