torsdag 21 juni 2018

Det här går ju som på räls!

För att vara så trött och slut som jag är så mår jag faktiskt riktigt bra!
Idag är fastedag nr 4.

Det sägs ju att de 3 första dagarna är de värsta, och om det stämmer så blir det här ingen utmaning alls! Det har gått jättebra, trots att jag varit bland - om inte "folk och fä", så åtminstone "folk och fikabröd" (som doftade himmelsk! Fikabrödet alltså, inte folket. Dem luktade jag aldrig på! 😜 ) både i förrgår och igår, d v s dag 2 och dag 3 av fastan.

Idag tänkte jag att ni skulle få lite inblick i hur en "fusk"fastedag kan se ut:
Dagen börjar med att jag dricker de drygt 7 dl vatten med ingefära, citron och honung som jag alltid gör i ordning innan jag går och lägger mig och som står färdigt på nattduksbordet när jag vaknar nån gång vid 11-snåret. Efter det dricker jag några dl vatten till.
Efter mina toalettbestyr går jag ner i köket och tar fram alla grönsaker och frukter som jag ska juica till dagens juice. Allra först juicar jag bladselleri och dricker upp på en gång. Sen sköljer och ansar jag resten av juiceingredienserna och juicar dem också. Det brukar bli en knapp liter juice.
Gurka är alltid basen i juicen, och citron, ingefära och morötter har jag alltid i också. Annat som brukar slinka med (i den mån jag har det hemma) är: apelsin, äpple, sparris, spenat, ananas, rödbeta, zucchini, vitkål och päron till exempel.
Juicen som blir delar jag upp i 3 delar: en dricker jag upp på en gång och de andra två ställer jag in i kylen för att dricka senare. Utöver juicen dricker jag också vatten med lite citron eller apelsin i (eller gurka ibland) och örtté. Nån gång på eftermiddagen äter jag lite melon eller jordgubbar. Igår kom min svärfar med nyplockade ekologiska jordgubbar som var himmelskt goda!
Nån gång på kvällen gör jag en HMD-smoothie (som jag skrev om i förra blogginlägget). En HMD-smoothie (Heavy Metal Detox-smoothie) kan innehålla lite allt möjligt, men ska alltid innehålla dessa 5 ingredienser:
*Blåbär
*Korngräsjuicepulver
*Färsk koriander
*Dulsealger
*Spirulina
Förutom det har jag också haft i färsk spenat, ett par dadlar, färskpressad apelsinjuice och vatten. Banan hade nog varit gott i också men jag väntar med det till jag har fastat klart.

Vet ni, jag AVSKYR alger och koriander! Det smakar... BLÄ! Men av nån underlig anledning så smakar den här smoothien rätt Ok ändå! Och nånstans får man bara bestämma sig att "det här är nyttigt för mig och jag tänker se till att få det i mig oavsett vad jag tycker om det". Och det går! Bara man vill tillräckligt mycket. Och det vill jag! Jag vill bli frisk och pigg (och gärna gå ner i vikt)! Så... a woman's gotta do what a woman's gotta do liksom!

Ja så nu vet ni lite om hur mina dagar ser ut under fastan! Det är rätt skönt att slippa laga mat måste jag säga! Det är en av fördelarna med att fasta - under förutsättning att man inte måste laga mat åt nån annan förstås... men mina grabbar sköter sig själva i köket! 😊 😌

Nä hörrni! Nu ska jag äta lite melon och sen är det snart dags för lite mer av juicen! Vi ses en annan dag!

Anneli.

Inga kommentarer: