söndag 20 november 2016

Nya hälsotrenden?

Många är vi som så gott vi kan och förstår gör vårt bästa för att tänka på vår hälsa och hur den kan förbättras och/eller upprätthållas. Men hur god hälsa uppnås och bibehålles, ja där går åsikterna isär bland "experterna"! Ska man vara vegetarian, vegan, fruktarian? Eller är det LCHF, paleo, makrobiotisk kost eller Raw Food som är det bästa? Sanningen är nog att olika kostregimer passar olika människor! Det finns inte ETT kosthåll som passar alla! Men det vi har gemensamt allihopa är att vi alla mår bäst av att undvika kemikalier och processad och industritillverkad mat! Så långt kan vi iallafall vara överens! En annan sak som är "universell" är att ju bättre vår mag-tarmkanal mår, desto bättre mår vi. Ca 80 % av vårt immunförsvar sitter ju som bekant i tarmen!

Men... Vad är det för ny hälsotrend jag syftar på i titeln till detta blogginlägg?
Ja, jag ska börja med att säga att det egentligen inte är nåt nytt. Det är nånting som människor tillverkat och ätit/druckit i ett par tusen år på sina håll i världen, och min egen mamma gjorde det på 70-talet.
Jag pratar om KEFIR.

När jag säger Kefir så menar jag inte den industriframställda sorten som finns i mataffärer, utan en mycket nyttigare variant man tillverkar själv hemma i sitt eget kök av så kallade "Kefirgryn" - som är en slags svamp.
Hemgjord Kefir ska vara supernyttig; full av probiotiska bakterier som gör att tarmen jublar när de kommer dit ner! (Hemgjord Kefir har fler än 80 olika goda bakterier, medan industriframställd Kefir, filmjölk och yoghurt har 6 - 7 stycken...!) Men inte bara det: Kefir är proppfull med vitaminer (bl a B-vitaminer och K2 vitamin), mineraler och protein. Vill man vara frisk och bli minst 100 år så är det tydligen Kefir som gäller!

I fredags åkte Käre Maken och jag till Borlänge för att träffa en kvinna som hade Kefirgryn att ge bort, och det är så man får tag på dem; genom att få dem av någon som redan har! Mer om det om en stund.
Det här är Kefirgrynen som jag fick:
De ligger i mjölk, för de behöver hela tiden "mat" för att inte dö, och laktos är favoritfödan för dessa små hungriga gryn.

När jag kom hem på kvällen så hällde jag bort mjölken Kefirgrynen låg i, hällde över grynen i en större burk och hällde på ny, färsk mjölk (ekologisk och ohomogeniserad), och sen fick det stå i 24 timmar i rumstemperatur.

Jag är ledsen, men jag var så ivrig att ta hand om grynen och hälla på ny mjölk så jag glömde bort att ta kort! Men: Desto fler kort tog jag senare när jag efterfermenterade min kefir. Och de kommer straxt! Först ska jag bara berätta att efter 24 timmar är Kefiren färdig att drickas om man vill. Men det finns några olika saker man kan göra för att ytterligare öka näring och goda bakterier i den, nämligen:
1. Låta den stå orörd i ytterligare upp till 24 timmar (alltså totalt 48 timmar). Detta ökar på allt det som är nyttigt med Kefir, men gör den också lite syrligare.
2. Sila av grynen och låta den färdiga Kefiren efterfermentera i 12 - 24 timmar. Detta ökar också allt som är nyttigt med Kefir, men jag kan tyvärr inte tala om vad skillnaden mot första metoden blir.
3. Sila av grynen och låta den färdiga Kefiren efterfermentera med nån form av smaksättning i. Bär och/eller frukt t ex. Eller té. Eller t o m vitlök, basilikablad och liknande om du vill ha Kefiren till dressing. Här är det väl bara fantasin som sätter gränser tror jag! Fritt fram att experimentera alltså!
Jag hade ett moget, ekologiskt päron i den största delen av min Kefir, men jag tog undan en liten del som var helt naturell.
Här har de burkarna stått i precis 12 timmar på efterfermentering:
I burken med päronet i har vasslan separerat från resten vilket är helt normalt och precis som det ska!
Så här såg det ut när jag öppnade locken:
Sen rörde jag ihop vasslen och den fastare delen av Kefiren:
Och då blev det så här:
Och nu har jag för första gången sen jag var tonåring smakat äkta Kefir! Och vad tyckte jag? Hmmm... När mamma gjorde Kefir tyckte jag inte alls om det! Och man kan väl inte direkt påstå att jag jublade över smaken nu heller, men det var klart drickbart och jag tror att man vänjer sig! Kefiren med päronet i var klart godast och jag tror att det blir ännu bättre med t ex hallon eller jordgubbar i! Jag kommer prova mig fram till vilken/vilka smaksättning(ar) som blir godast, och jag tänkte också göra färskost av Kefir så småningom!
En sak är säker: Kefir har kommit för att stanna i mitt liv! Åtminstone om jag märker att jag mår bättre och blir friskare av den! Time will tell!

Hur kan man få tag på egna Kefirgryn om man vill ha? Ja, jag nämnde ju i början av det här blogginlägget att man får dem av nån som redan har. För grynen växer och efter ett tag har man fler än man behöver! Om det går att köpa Kefirgryn i Sverige har jag ingen aning om, men på facebook finns en grupp som heter "Tibetansk kefirgryn utdelning" (← Länk) där du kan bli medlem. I gruppen kan man efterlysa gryn eller berätta att man har för utdelning. Regeln är att man GER bort gryn - gratis! Tanken bakom det är att alla ska ha råd att förbättra sin hälsa, vilket jag tycker är en fin tanke! Och det var så jag kom i kontakt med den kvinnan i Borlänge som jag fick mina gryn av i fredags!
I gruppen finns också massa dokument om hur man gör och vad Kefir kan vara bra för, så där kan du säkert få dina frågor besvarade! På youtube finns också massor av bra videos så det är lätt att få information!
Om DU blev sugen på att göra egen Kefir så vet du nu hur du kan göra! Lycka till!

Anneli.

Inga kommentarer: