torsdag 10 november 2016

Earl Grey för hela slanten!

Nu har turen kommit till mitt nya Earl Grey-té att bli recenserat! Idag smakade jag det för första gången. Egentligen är det "emot min religion" att öppna nytt när det finns redan påbörjat att ta slut på - vad det än gäller - men som ni förstår så tog nyfikenheten överhanden!
Earl Grey tror jag var det första smaksatta téet som kom nån gång på 70-talet. En riktig klassiker med andra ord! Jag som inte bara var med på den tiden, utan redan var en tédrickare av rang och har druckit Earl Grey-té sen dess har fortfarande inte tröttnat på det, och det får väl anses som ett bra betyg! Men; det ska vara bra kvalité om det ska vara riktigt gott! Och helst ska det vara ekologiskt förstås!
Hur stod sig då Earl Grey-téet jag köpte från Grön Gåva? (Och Nej! Jag är inte sponsrad av någon! Jag tycker och skriver om vad jag själv vill!)
När jag öppnade påsen gjorde jag som jag oftast gör: luktade! Mmmm...!! Det doftade gott och "rätt"!
Nåt annat jag nästan alltid gör när jag ska smaka ett nytt té är att ta en klunk eller två innan jag eventuellt häller i mjölk. Jag tycker att jag får en bättre "smakbild" av téet då. Mjölk har en tendens att "maskera" en eventuell bismak.

Och vad blir betyget då? Smaken var klart godkänd, med "rätt" Earl Grey-smak! Dock lät jag inte téet dra tillräckligt länge så det blev inte så starkt som jag vill ha det, men det är knappast téets fel! Så jag ger det en stark 4 av 5.

Anneli.

Inga kommentarer: