fredag 11 november 2016

Nöt- och fröbröd med Keso

Även om jag numera "fuskar" och äter lite gluten ibland så vill jag ändå att min bas ska vara glutenfri. Jag har provat några glutenfria brödalternativ från affären, men tycker inte att de är speciellt goda! Nä, själv är bäste dräng - det visar sig gång på gång tycker jag! Så igår kväll "slängde jag ihop" ett bröd av det jag hade hemma!
Det blev ett proteinrikt, saftigt och gott bröd som helst ska ätas i tunna skivor enligt mig.

När jag hade nolltolerans mot gluten de (nästan) nio första månaderna på detta år så kunde jag längta jättemycket efter sånt där tyskt surdegsbröd med hela korn och solroskärnor, och det här blev inte helt olikt ett sånt bröd! Förutom att det förstås inte blev lika syrligt. Men gott blev det! :o)
Här kommer receptet:

NÖT- OCH FRÖBRÖD MED KESO á la Anneli.
(Lakto-Ovo-vegetariskt, LCHF, glutenfritt)

INGREDIENSER:
100 g hel mandel (ca 1,8 dl)
100 g valnötsbitar (ca 2 dl)
2 dl hela linfrön
2 dl (oskalade) sesamfrön
3 dl blandade frön; solros, melon, pumpa
½ dl chiafrö
1 tsk havssalt
1 rågad tsk bikarbonat
1 dl filmjölk eller yoghurt
5 ägg
250 g keso

GÖR SÅ HÄR:
Sätt ugnen på 150 grader. Blanda alla torra ingredienser. Vispa upp äggen lite, rör ner filmjölk och keso och rör sen ner torrvarorna. Låt stå och svälla i ca 15 minuter. Smörj och "bröa" en vanlig limpform (minst 1 ½ l) med t ex sesamfrön eller mandelmjöl. Rör om brödsmeten ordentligt och häll sen ner den i brödformen.
Sätt gallret i ugnen på nedersta falsen och ställ in det blivande brödet. Grädda i 1 timme, stäng sedan av värmen men låt brödet stå kvar i 10 minuter innan du tar ut det. Låt det svalna lite i formen innan du tar ut limpan och sveper in det i en handduk för att kallna helt. Förvara brödet i en plastpåse i kylen. Skär i skivor och frys in det som inte går åt på några dagar.
Ja, sen är det bara att sätta på en kanna té (eller kaffe kanske), skära upp några skivor, bre på favoritpålägget och njuta! Förutom att brödet är gott så är det väldigt mättande också!
Lycka till med ditt brödbak om du provar mitt recept!

Anneli.

Inga kommentarer: