måndag 14 november 2016

Lovsång till Basilikan!

En av de godaste kryddor jag vet är basilika, och det är nog den krydda förutom peppar jag använder oftast i min mat. Färsk basilika är jättegott att strimla ner i sallader, och ett måste i en tomat- och löksallad! På den tiden jag åt min vegetariska variant av LCHF brukade jag rulla in ett basilikablad eller två i en skiva ost och snaska på när jag var lite småsugen på nåt gott. Det händer än i dag att jag gör det faktiskt!
Detta är 6 små krukor basilika som jag köpte när det var extrapris.

Torkad basilika använder jag i de flesta rätter som innehåller tomat, broccoli eller spenat - där "gifter sig" smakerna på ett mycket bra sätt tycker jag!

Många tänker på kryddor enbart som smaksättare, men de flesta kryddor är även bra för matsmältningen och innehåller också en liten mängd näring som t ex mineraler och spårämnen.
När man väljer kryddor tycker jag att man ska göra det med omsorg! Visste du till exempel att nästan alla kryddor är bestrålade? Man bestrålar för att de ska hålla längre och för att döda eventuella bakterier, men det dödar även mycket (eller allt?) av det nyttiga med kryddor! Hur de gör med ekologiska kryddor vet jag faktiskt inte, men jag väljer alltid ekologiskt när det finns!

Men basilika var det...
När jag hittar ekologisk basilika på extrapris brukar jag köpa på mig flera stycken och låta dessa stå på tillväxt i mitt kök. Det är noga att vattna dem regelbundet, för basilika tycker inte om att torka ut! Jag nyper av toppskotten och använder dem som sagt i sallader bland annat, och där man har nypt av växer det ofta ut två nya skott. Sköter man om sin basilika så kan man få den att växa så att man kan skörda från den ganska länge! Dessutom kan man ta skott också! De rotar sig ganska lätt i ett glas vatten, och sen kan man plantera dem i ny kruka och så kan man hålla på så att man alltid har färsk basilika hemma!

Basilikaplantorna på bilden här ovan köpte jag för att jag ville skörda och torka mycket basilika på en gång. Då vet jag att jag har basilika hemma, att de inte är bestrålade och att de är färska! Det blir inte billigare att göra så, men det är ju inte därför jag gör det!
Så här såg samma plantor ut efter att jag nypt av det mesta av bladen:
Om man vill att plantorna ska fortsätta att växa så kan man inte ta bort alla blad! Bladen behövs för att plantan ska kunna ta upp koldioxid som den behöver för att leva. Men så här mycket blad nöp jag bort:
Och sen gick jag ut med dem till Da House för att torka:
Jag spred ut dem på ett rent lakan som jag lagt i soffan under luftvärmepumpen, och där torkade de fort! På 5 - 6 dagar var de knastertorra och så här såg de ut precis innan jag hällde upp dem i en burk:
Ni får ursäkta att ljuset och färgerna är så annorlunda, men det beror på att korten är tagna olika tider på dygnet. Men så där såg det iallafall ut efter att basilikabladen torkat!
Här en närbild:
Mmmm... Det här kommer bli smaskens till vinterns matlagning! 😋 (← Ser ni att blogger har lagt till emoticons!?! DET har jag längtat efter!)

Så här på vintern är det inte lika lätt att få basilikaplantorna att trivas, för de vill ha mycket ljus och värme!
På de två veckor som gått sen jag nöp av alla de där basilikabladen har det inte hänt så mycket, men så här ser de ut idag:
Jag har inte plats att ställa dem i ett fönster, men de står nära ett, på en piedestal och har några lampor runt sig och en riktad direkt mot dem. Jag hoppas att det räcker för att de ska trivas och växa.
Den som lever får se!

Anneli.

Inga kommentarer: