lördag 29 juli 2023

Rykande färska foton från min odling!

Alltså... jag kan inte riktigt förlika mig med att jag la ut flera dagar gamla foton på nåt som växer och förändras så snabbt! Det liksom skavde lite i mitt samvete! Så nu för en stund sen var jag ut och tog nya foton på mina grödor! Ja, inte alla; inte potatisen t ex. Men tomaterna och salladerna iallafall! Och: nytt i salladslådan; 2 basilikaplantor som Käre Maken köpte åt mig idag!
Så utan vidare dröjsmål kommer här lite rykande färska foton, redigerade i det redigeringsprogram jag laddade ner inatt, d.v.s. PhotoScape: 

Här planterar Käre Maken de nya basilikaplantorna.

Sen tog jag lite närbilder på alla olika salladssorter som växer i odlingslådan också. Jag börjar med Kinakålen som har börjat "knyta ihop sig" så som kinakål ska: 
Tittar du lite högre upp till vänster i bild så ser du lite av Silvas svans! Hon vill alltid vara med när vi är i trädgården! Längre ner till höger i bild ser man den ena nyplanterade basilikaplantan.

Sen har vi då en rad med spenat. Den ser inte mycket ur för världen men jag har plockat av en hel del så det är inte så illa som det ser ut. 
Nederst i bild ser man också de båda basilikaplantorna.

På nästa rad är det isbergssallad. Den har också börjat knyta sig lite smått!
Vi sådde massor av små isbergssalladsfrön men inte så många kom upp. Men det verkar som att en del frön tar lite längre tid på sig för nederst på den raden har det börjat komma upp en planta till! 
Till höger om isbergssalladen växer salladssorten Lollo Rossa som även syns på nästa bild: 
Det gröna till höger är plocksallad och småbladssalladsblandning.

Sen fotade jag tomatplantorna också. Först lilla busktomaten som hade flera mogna tomater idag: 
Käre Maken plockade av de mogna tomaterna: 
På de två större tomatplantorna är det bara en mogen tomat just nu: 
Men den fick sitta kvar. Jag tänkte plocka den imorgon istället. 

Men nu ska jag - så fort jag postat detta blogginlägg - gå ut och plocka sallad och göra en stor, god sallad till mig med tomaterna vi plockade in och lite annat smått och gott! Det ska bli gott!

Anneli.

Inga kommentarer: