lördag 23 oktober 2021

Virka en stickning?

Njae... Det där lät ju knasigt... Man kan väl inte virka en stickning?
Nä, men på nåt man har stickat kan man virka! Och det håller jag på med!

Men jag ska inte gå händelserna i förväg utan tar det i kronologisk ordning.
För precis 1 år minus 1 dag sen satt jag på Hantverk- och Återbrukscaféet i Logen här i byn där jag bor och hade ingenting att göra. Så jag snokade upp ett garn och ett par stickor som låg och drällde i ett förråd och började sticka mig en sjal. Om det kan du läsa i det HÄR blogginlägget. 

Nu i torsdags - 1 år minus 1 dag efter att jag började sticka på sjalen så hade jag stickat upp 2 garnnystan men tyckte fortfarande att den var för liten! Jag vill ju ha en stor sjal att svepa om mig när det är kallt! Men det fanns inget mer av samma garn så jag maskade av den. Och så här såg den ut då: 

Här känner jag att jag vill "försvara" mig lite! Att detta är det enda jag lyckats åstadkomma på ett helt år (minus 1 dag!) beror på att Återbruk- och Hantverkscaféet blev inställt på grund av den här förnicklade Coronan och hemma blir det liksom sällan av att jag stickar... speciellt inte på sommaren när det finns så mycket annat att göra! Men i torsdags var det 4:de gången för terminen vi sågs i Logen och på den tiden lyckades jag alltså sticka upp allt garn. 

Vad göra för att få större sjal då? Jo men serru! Påhittiga jag kom på att jag har annat garn hemma som jag kan använda för att virka runt kanterna för att öka på storleken och det har jag börjat med nu! 

Dessutom är det ett flerfärgat garn jag virkar med nu vilket kommer göra sjalen lite roligare än om den bara var vit! Än så länge har jag bara virkat på ett varv men fler ska det bli! 

Båda sorters garn jag använder till den här sjalen är ull men den flerfärgade är sån där "superwash" som inte krymper när det tvättas till skillnad från det vita garnet, så när jag ska tvätta sjalen så får jag handtvätta den försiktigt och sträcka ut den när den är fuktig och sen plantorka. Men det ska nog gå bra! Om inte så får jag väl sticka mig en ny sjal! Nåt ska jag ju sysselsätta mig med på våra träffar i Logen!

Ja men då så! Det här får bli allt för denna gång! Jag har mer jag vill skriva om här på bloggen men det får vänta tills ork och inspiration infinner sig nästa gång! På återseende!

Anneli.

Inga kommentarer: