onsdag 13 oktober 2021

I grevens tid!

Nu är odlingsåret 2021 officiellt över! Natten till idag var det risk för frost så igår fick jag hjälp av Käre Maken att plocka in de omogna tomaterna och gräva upp paprikaplantorna och plantera dem i varsin kruka. Det var i grevens tid, för det blev frost!
Nu står de på köksbordet i köket i Da House där även de gröna tomaterna ligger. 

Några av tomaterna var nästan mogna så dem tog jag in till oss i stora huset tillsammans med två av timjanplantorna som Käre Maken grävde upp och satte i krukor så att jag kan plocka färsk timjan till mitt timjanté som jag dricker var och varannan dag. Men varken de nästan mogna tomaterna eller timjanplantorna i krukor blev det några foton på!
Annars klarar sig timjan rätt bra även om det varit lite frost på natten så det var egentligen ingen brådska med dem. Men lika bra att "smida medan järnet är varmt"!

Jag klippte också ner min salviaplanta och satt inne och klippte av alla bladen som nu ligger på tork. Inte heller dem blev det nåt kort på... Men hur kul är det att se massa salvia på tork? Har man sett det en gång så vet man ju hur det ser ut! 

Va? Har jag inte visat salvia på tork förut? Nä men Okey då! Då kommer det ett sånt foto från i somras när jag torkade den första omgången: 

Ja nu har du sett salvia på tork! Och roligare än så här blir det inte för denna gång! Nu får du klara dig utan mig till nästa blogginlägg, när det nu blir skrivet och publicerat... Men jag hoppas att det inte ska dröja allt för länge!

Anneli.

2 kommentarer:

Marie Louise "Lou Lou" sa...

Men så fantastiskt! Vilken rikedom. Jag fick inte igång någon odling alls i år :-( Men har försökt vara ute och plocka vildväxande ibland. Hoppas på nästa år att det blir lite mer odlingar här på min skuggiga lilla plätt haha. Kram!

Anneli Sjögren sa...

Tack för din kommentar Lou Lou! Ja, odling känns väldigt meningsfullt har jag upptäckt efter sisådär 25 år på landet! Speciellt när jag får hjälp av Käre Maken - för helt själv orkar jag inte. Men det är en speciell och härlig känsla att äta nåt man odlat själv! Jag tycker t ex inte om potatis och har aldrig i hela mitt liv gjort, men min egenodlade potatis slank ner utan större problem! Visserligen gjorde jag potatissallad, potatisgratäng och klyftpotatis av dem (kokt potatis har jag riktigt svårt för) men det var ändå den här härliga känslan av att "den här potatisen har jag odlat..." :o)
Att plocka vildväxande grödor ska man inte förakta! De är nog säkert ännu nyttigare än odlade! Jag var riktigt "duktig" i somras och plockade in bl a rädisblad och maskrosblad nästan varje dag som jag hade i min sallad! :o)