lördag 24 september 2016

Örtolja med Ringblommor och Gurkört

På måndagar går jag på ett språk- och stickcafé här i byn Nyhyttan där jag bor. Det är, för att beskriva det lite mer, en cirkel för nysvenska kvinnor som vill lära sig det svenska språket samtidigt som man har trevlig samvaro med både svenska och andra invandrade kvinnor.
Att säga att det är ett (språk- och) stickcafé är egentligen inte helt rätt. Visserligen är vi flera som stickar, men en tjej har vävt en liten löpare, några virkar och en annan sitter oftast och syr. Så man kan göra lite vadsomhelst egentligen. På måndag ska vi göra egen salva!

För snart 3 veckor sen gjorde vi örtolja som vi ska ha som salvbas, och den har fått stå hemma hos mig för att "goa till sig" ända till idag. Med "goa till sig" menar jag att oljan får stå och dra ut olika ämnen ur blommorna, ungefär som när man gör té. Fast det här tar betydligt längre tid! Här håller jag på att sila ifrån Ringblommorna och Gurkörten.
Jag filmade faktiskt lite för att visa er:
Efter att det hade stått så här i ungefär 2 timmar hakade jag av silduken och la den i tratten, och så kommer det få vara under natten så att de sista dropparna droppar ut.
Och på måndag ska det alltså bli salva av den här oljan är det tänkt! Det var flera år sen jag gjorde egen salva, men jag hoppas att jag minns hur man gör! Jo men, det gör jag! Det är faktiskt inte så svårt! Men mer om det i nästa blogginlägg! :o)

Anneli.

Inga kommentarer: