tisdag 27 september 2016

D.I.Y. Ringblomsalva

Igår - äntligen - gjorde vi Ringblomsalva på örtoljan som har stått och dragit i min ugn i nästan 3 veckor! Det blev 9 burkar med ca ½ dl i varje:
Och självklart filmade jag en liten "tutorial" så ni kan se hur det går till! Det blev två små videosnuttar, och här kommer del 1:
Och här kommer del 2:
Vad som inte kom med på film var när vi rörde, rörde, rörde medan salvan svalnade. Men det kom med på kort iallafall!
Först ställde jag ner litermåttet med den blivande salvan i ett kallt vattenbad så den skulle svalna fortare:
Här är det jätteviktigt att hela tiden röra runt om hela kanten och botten, för där svalnar och stelnar det fortast!
När salvan svalnat tillräckligt för att ha i aromaoljan så tog jag upp den ur vattenbadet, tillsatte 10 droppar lavendelolja och fortsatte röra och blanda om allting ordentligt:
Här fick jag faktiskt hjälp med att röra lite, så att jag lättare skulle kunna ta kort! :o)

Ja, sen hällde jag upp salvan i burkarna medan den fortfarande var lite flytande och så ställdes burkarna in i kylen så de skulle stelna ordentligt! Och det var det hela! Svårare än så är det inte att göra egen salva!

Den här salvan är fantastisk på allt från armbågar, hälsprickor, och torra, fnasiga hudpartier, till små babystjärtar! Och den är helt naturlig och fri från allt vad tillsatta kemikalier heter - precis som det ska vara! :o)
Om du vill göra egen salva så tänk på att det är viktigt att använda högkvalitativ, ekologisk olivolja och ekologiska ringblommor! Ju mindre gift vi får i oss desto bättre för vår hälsa!

Anneli.

Inga kommentarer: