onsdag 31 januari 2024

27 dagar, 10 stygn, från vitt till svart

Haha! Det var en kryptisk titel till dagens blogginlägg men jag lovar att jag ska förklara, nu på en gång:
i 27 dagar var min arm och handled gipsad, med 10 stygn syddes operationssåret ihop och jag har nu gått från att ha ett vitt gips till en svart ortos! Vilket är en klar förbättring! 😊

Igår var jag upp till Falu lasarett igen, denna gång för att ta bort gipset och stygnen. Jag hade verkligen längtat efter att bli av med gipset - särskilt sista veckan kändes superseg - och tänkte i mitt stilla sinne när gipset åkte av att "då var det klart"! Meeen... det var det inte! Nä, i ytterligare 2 veckor ska jag ha "den lilla svarta", d.v.s. den ortos jag fick efter att jag äntligen blev av med gipset! 

Jo då så att... den här ska jag ha nu dygnet runt i 2 veckor! 
Men som vanligt tänker olydiga Anneli köra lite sitt eget race för jag råkar veta en "hemlighet" hur man kan minska ärrbildning och då måste ortosen vara av en stund några gånger per dag! Ja, jag har ju fått ett rejält ärr på insidan av handleden och foto på det lägger jag allra längst ner i detta blogginlägg ifall nån av er tycker att det är otäckt att se. Då behöver ni inte scrolla allra längst ner. Känsliga personer är härmed varnade!

Men "hemligheten" var det ju! Jo, det är att smörja på E-vitamin på ärret! Men det måste vara äkta E-vitamin, det som heter Alfa-tokoferol. Syntetiskt E-vitamin hjälper noll och ingenting! 

Den här beställde Käre Maken hem åt mig för ett par veckor sen.

Man behöver vara ihärdig med att smörja in E-vitaminet - det tar lång tid för ett ärr att läkas men ju fortare man börjar att behandla efter ärret bildats desto snabbare läker det. Men jag misstänker att det kommer ta många månader. Men vi får se! Nu lägger jag ju ut bildbevis på hur mitt ärr ser ut idag - innan jag börjat smörja på nån E-vitaminolja - och sen får jag återkomma med resultatet längre fram!

E-vitamin har verkligen fantastiska egenskaper! Eller vad sägs om:
*Stärker huden och gör den mjukare
*Antioxidant; ger huden hjälp mot fria radikaler och skadliga strålar från solen
*Reparerar huden vid skador och sår
*Anti-inflammatorisk
*Minskar rynkor genom att göra huden mer elastisk
*Minskar och tar bort ärr

Ja men då så! Då återstår bara att berätta att ortosen känns och är lättare och mindre otymplig än gipset så det är en förbättring! Och så ska jag också lägga in fotot på hur ärret ser ut idag! Scrolla bara ner om du verkligen vill se det! Annars ses vi här igen en annan dag! Välkommen tillbaka!

Anneli.

Snart kommer det...

Snart så...

Ok! Var beredd...

NU kommer det: 

Det var väl inte så farligt?!? 😀😇

3 kommentarer:

tantista sa...

Ärret ser fint ut (för mina lekmannaögon)! 👍🏼 Blandar du ut e-vitaminet i någon bärarolja (om det heter så på svenska, det som heter carrier oil på engelska)? Så att huden inte blir irriterad?

Anneli Sjögren sa...

Njae... Man behöver faktiskt inte blanda ut den men E-vitaminolja är så himla tjock att den nästan inte rinner alls (och är supersvår att få ur flaskan) så imorgon tänkte jag blanda ut den med lite kokosolja så det blir typ nästan som en salva men idag tog jag den ren som den är. Jätteklibbigt!! Så med lite kokosolja blir den lättare att smeta ut och förmodligen gå in i huden lite lättare.

tantista sa...

👍🏼👍🏼👍🏼