fredag 29 september 2023

Mer potatis och så har jag klippt mig!

Äntligen fick jag en dag med lite lugn och ro! Det här blogginlägget har jag försökt att få till sen i söndags då Käre Maken tog upp min potatis i den andra odlingslådan men det har varit nåt hela tiden! Men här kommer nu mitt nya blogginlägg till slut! 

Som sagt; nu är all min potatis skördad och självklart har jag både fotat och filmat! Jag hade ju gissat på (och trott) att denna odlingslåda skulle överträffa den första odlingslådan i antal kilo potatis men tji fick jag! Det blev mindre - fast de fick stå kvar i jorden nästan 2 veckor längre. 
I blogginlägget från den 30/6 skrev och visade jag hur det såg ut i potatislådorna och där ser man att den låda som Kära Maken grävde ur nu, där växte det inte lika bra som i den första lådan. Men jag tyckte det såg ut som att den tog fart efter regnet men tydligen inte lika bra som jag hoppats och som det såg ut med tanke på all blast. 

Men här kommer lite fotobevis: 

Käre Maken i högform!

En närbild: 

Här fanns både stora och små potatisar! 

Mer potatis: 

Detta var de sista potatisarna i lådan!

Men hur mycket potatis blev det då? Jo, så här mycket: 

1 stor hink potatis!

Så, vad vägde dessa jordpärer då? Jo, ganska precis 10,5 kilo! Det är 5½ kilo mindre än i förra lådan men man får vara glad för det man får! 26,5 kilo potatis i 2 odlingslådor är inte fy skam! Särskilt inte när man betänker att de började som ca 4 kilo potatis! 😃

Vill du se en video på hur det såg ut när det begav sig så har du den här: 
https://www.youtube.com/watch?v=aYJ4Lm0gIHQ&ab_channel=AnneliSj%C3%B6gren

Jaha, och så var det det där med att jag klippt mig... Nån som vill se? Käre Maken tog både före- och efterbilder! Ok då! Här kommer före-bilden: 
Och här kommer efter-bilden: 
Jag brukar alltid ångra mig när jag klippt mig men det gör jag inte denna gång! Jag var rätt trött på de där sista decimetrarna som blev bortklippta; de var så tunna och slitna! Nu lär det ta ett år eller två tills nästa hårklippning - jag är inte känd för att gå till frissan i ur och skur! Tur det för det har blivit himla dyrt att klippa sig! 740 spänn betalade jag denna gång. Ja, ja. Nu är det gjort! 

Det här är allt för denna gång! Tills nästa gång: lev väl och var snälla mot varandra! 😇

Anneli.

5 kommentarer:

tantista sa...

Underbar känsla att bli klippt - och fint blev det. Jag betalade 900 för några veckor sedan...

Anneli Sjögren sa...

900 spänn!?!?!?! *Flämt* Vad klipper de med? Guldsaxar???
Ja, det känns skönt att bli av med de slitna topparna. Första gången nånsin som jag INTE ångrat mig när jag klippt mig! :o)

tantista sa...

Hahahaha, ja man skulle kunna tro det! Men hon håller på i nästan två timmar med en klippning och lämnar icke ett hårstrå ifred. Nu var det dessutom fyra år sedan jag klippte mig senast, om man bortser från mina egna pajaskonster med kökssaxen, så det fanns mycket för henne att reda ut och rätta till. ~ En klippning ångrar jag sällan, däremot så kan det ta 2-3 veckor innan lockarna lägger sig tillrätta igen, efter klippningen. Det är sällan det ser bra ut dagen efter, liksom - men sedan kommer det!

Anneli Sjögren sa...

Min frissa håller också på rätt länge men jag har inte timat henne så jag vet inte hur lång tid det tar att klippa mitt hår. Och jag håller med om att det tar ett tag innan håret "rättar till sig" efter en klippning. En eller två hårtvättar brukar det ta tycker jag.

tantista sa...

👍🏼👍🏼👍🏼