lördag 1 oktober 2016

Uppdatering: DIY Torrschampo

Nu har jag provat mitt hemmagjorda Torrschampo igen... och jag är skeptisk... Alltså, håret SER renare ut - det gör det ju! Men jag gillar inte att det ser så där "pudrigt" ut, som att jag är gråhårig, vilket jag inte är - än..! :P
Det här kortet tog käre sonen på mig för ca 2 timmar sen:
Jag har med flit väntat med att testa mitt torrschampo igen till solen sken så som det gjorde den första gången jag testade - och fotade - hur håret blev och såg ut av torrschampot. Jag ville ju att förutsättningarna skulle vara så lika som möjligt! Klicka HÄR så öppnas det förra blogginlägget i ett nytt fönster, och så kan du jämföra om du ser nån skillnad. Jag gjorde nämligen lite annorlunda denna gång!

Idag när jag hade i torrschampot och låtit det sitta i ca 10 minuter så tog jag en frottéhandduk och gnuggade/masserade från hårbotten och ända ut till hårtopparna för jag tänkte att man dels skulle få ur mer av stärkelsen ur håret men också sprida ut det som blir kvar ända ut i längderna så det inte blir som en "gräns" där man ser att undre halvan av håret ser ut som vanligt, men övre ser pudrigt och grått ut. Sen borstade jag håret och tog med sonen ut på gräsmattan och fotograferade. Ska jag vara ärlig så tycker jag att skillnaden är högst marginell..! :o/

Kanske skulle det se bättre ut om jag justerade receptet så att färgen på torrschampot blev mer likt min hårfärg, men... jag är tveksam till det... När jag skulle tvätta håret "på riktigt" efter förra gången så såg jag att vattnet som rann ner i avloppet var ganska gult i färgen. Och då kom jag att tänka på att om det regnar och håret blir typ genomblött så finns ju en risk att kläderna blir fläckade och missfärgade! Och det är ju ingen hit precis... Min förhoppning var ju att få ur stärkelsen så att håret bara ser rent ut, men det verkar inte funka... :o(

När käre maken - som inte hade en aning om att jag haft torrschampo i håret - blev tillfrågad om vad han tyckte om mitt hår så blev hans svar: "Det ser ljusare ut", och när jag bad honom titta närmare sa han att förutom ljusare så såg det också gråare ut. "Rent, men grått" var hans exakta ord!

Ja... så här är jag nu i mina experiment med hemmagjort torrschampo - inte så nöjd! Men jag tänker att det kanske finns EN sak till att testa innan jag "kastar in handduken", och det har just med handduken att göra! OM jag gör precis som idag, men med en fuktig handduk... hmm... det kanske skulle funka... Det gäller bara att inte få håret för blött, för då är ju vitsen med torrschampo borta!
Men... hörrni! Jag sticker och testar på en gång!! Be right back!

Ok! I'm back! :o) Och banne mig om det inte gjorde lite skillnad!! Vad tycker ni?
Jag tog med käre maken ut på gräsmattan för att han skulle fota mig, och nu ser man ingen gräns mellan längderna och uppe på huvudet, och det ser inte så där grått och pudrigt ut längre! Wow!! Det verkar som att jag kom på tricket!! :o)

Det jag gjorde nu var: jag tog samma frottéhandduk som förut och skakade ut den så gott det gick. Sen fyllde jag en vanlig blomspruta med varmt vatten och sprayade på handduken så den blev lite fuktig och sen gned/masserade jag håret försiktigt från skalp till toppar med den. Håret blev aningens fuktig, men det torkade typ på en gång - särskilt när jag kom ut i solen och blåsten. Kortet togs max 10 minuter efter jag var "färdigfrottérad".

Ja, det verkar som att jag kan få det här att funka! Om DU testar, så snälla! Lämna en kommentar och dela DINA erfarenheter! Tack!

Anneli.

Inga kommentarer: