söndag 2 oktober 2016

Bästa glutenfria brödet!

Jag har tänkt på - och behövt - baka bröd i nästan två veckor, och igår kväll blev det äntligen av!
Jag har ju efter nästan 9 månader utan gluten börjat tillåta mig nån vanlig macka, bulle/kaka och panerad mat (läs: Chili Cheese på MAX...) ibland, även om jag inte äter det varje dag. Men till vardags vill jag fortsätta äta glutenfritt! Och egentligen alltid... Så därför bakade jag nytt glutenfritt bröd!
Receptet hittade jag på Veras Vegetariska LCHF, och för att jag ska slippa skriva receptet här, och ni ska slippa leta efter det så länkar jag till det HÄR!

Vera gjorde 6 frallor av sin deg, men jag orkade inte lägga ner mer jobb än nödvändigt, så jag plattade bara ut degen på bakplåtspapper. Och eftersom jag gjorde dubbel sats när jag ändå var i farten så skar jag min utplattade deg i 16 fyrkantiga bitar. Det tyckte jag blev alldeles lagom!
Kommer ni ihåg vaniljsåsen jag gjorde för ca 1½ vecka sen? (HÄR är receptet!) Den gjorde jag ju bland annat på 6 äggulor, och fick följaktligen 6 äggvitor över.  Dessa äggvitor kom nu väl till pass i detta bröd; i dubbelt recept skulle man nämligen ha precis 6 äggvitor! :o)
Och så ska man ha mandelmjöl också, men det hade jag inget hemma så jag malde mandel på mandelkvarn! Det funkade precis lika bra!

Smaken då? Ja, som ni kan ana av titeln till detta blogginlägg så var det supergott! Bästa glutenfria brödet jag har ätit! Men inte bara för själva smaken - nä, konsistensen var otroligt likt vanligt bröd bakat på vetemjöl! Pluspoäng på det! :o)

Trots att jag egentligen inte var speciellt hungrig så åt jag upp två av hörnbitarna. Resten av brödet ligger skurna och klara i frysen, redo att tas fram vid behov. Men inte idag, för idag fastar jag igen och då blir det inget bröd! Men vetskapen om att de ligger där i frysen och bara väntar på att tas fram, värmas i brödrosten och ätas upp, får det att vattnas i munnen på mig! *Smask* :P
Bäst jag går ut i köket och gör mig lite té och fyller magen med så jag klarar av den här fastedagen utan övertramp...! :P

Anneli.

Inga kommentarer: