fredag 28 oktober 2016

Tea time + 5:2 uppdatering

Jag brukar kalla mig för "Téolist", för jag dricker mycket té. På senare tid har jag visserligen börjat dricka en del kaffe också efter att jag förstod hur mycket gifter det kan vara i téer - iallafall de som inte är ekologiska! Inte nog med att tébladen är besprutade och inte sköljda (förrän i tékoppen...), själva tépåsen kan också innehålla massa gifter! Så när jag är borta nånstans så dricker jag hellre kaffe än té. Men hemma är det té som gäller, 9 gånger av 10!

Just for the record: Kaffe innehåller också massa gifter om det inte är ekologiskt, men man slipper iallafall själva tépåsen... Så tänker jag nu iallafall, och tills jag får annan information, så lär jag nog fortsätta tänka så.

Moving on: Mitt absoluta favoritté just nu är Clipper Organic Assam tea with vanilla, och eftersom det är så himla gott så tänkte jag att Clipper Organic Earl Grey tea skulle vara lika gott. Men njäe... det var det inte...
Båda dessa är svart té, och det är ju det té jag gillar bäst! Om jag får mjölk i...
Men det här Earl Grey-téet... Hmmm... Jag vet inte... Normalt sett är jag ett stort fan av Earl Grey-té, men jag jämförde Clippers med Kung Markattas Earl Grey, och jag måste säga att den senare är mycket godare! Clippers Earl Grey var inte otäckt på nåt vis, men det var inte så fylligt, och smakade... ja, hur ska jag förklara det...? Det smakade inte riktigt som jag tycker att ett Earl Grey-té ska smaka! Som att Bergamott-oljan inte var av bästa kvalitét... Ja, det är nog det närmsta jag kan komma en beskrivning. Så i fortsättningen så kommer jag att köpa Kung Markattas Earl Grey-té. Men Clippers Assam med vanilj, det fortsätter jag med! Mmmm... Det är sååå gott!! ♥

Ok. Moving on - again!
Hur har det gått med att hålla 5:2-dieten? Jo, alltså.. det har gått bra, men inte lika lätt som första vändan när jag levde med 5:2 i 1 år och 7 månader och lyckades gå ner 13 kilo.
Nu har jag hållit på i 11 veckor, och haft 22 fastedagar, men bara gått ner 1,2 kilo. Dessutom har det känts väldigt motigt och jag har näst intill fått "ta mig i hampan" för att genomföra fastedagarna! D.v.s det har gått på ren vilja!
Jag har iallafall varit jätteduktig och sett till att jag fått i mig alla de 500 tillåtna kilokalorierna varje fastedag, så svultit har jag inte. Men det har ändå inte känts riktigt bra... Och nu när jag räknade på viktnedgången och såg att det bara var ynka 1,2 kilo - ja då kan det nästan kvitta! Jag orkar inte kämpa utan att få se bättre resultat än så!

Men ska jag bara ge upp då? Nej för fasen! Jag är inte den som ger upp i första taget! Men jag tänkte att jag går över på 16:8-dieten istället, d.v.s. jag låter bli allt som innehåller kalorier 16 timmar per dygn, och har sen 8 timmar på mig att äta dagens näringsintag. Jag kanske inte går ner i vikt så mycket av det heller, men det känns iallafall betydligt lättare att genomföra eftersom jag ändå inte är nån "frukostmänniska"! Och att gå ner vääääldigt långsamt är trots allt bättre än att fortsätta gå upp i vikt, speciellt med tanke på att det för mig inte blir samma "kamp" som det blev med 5:2 den här gången! Så nu testar jag 16:8 och så får vi se om några månader hur jag tänker och känner då!

Anneli.

Inga kommentarer: