fredag 22 april 2016

Supergoda våfflor

Ja, jag vet att våffeldagen var för 4 veckor sen, men då hade jag ingen energi att varken göra, fota eller skriva upp receptet på mina smaskiga våfflor. Men nu har jag det! Bättre sent än aldrig!
Och vem har sagt att man bara kan äta våfflor på våffeldagen eller däromkring? När man som jag gör våfflor som faktiskt är ganska nyttiga så kan man ju äta dem närsomhelst! :o)
Förutom att dessa våfflor är jättegoda, så är de även glutenfria, sockerfria och om man vill mjölkfria! Här kommer receptet:

GLUTENFRIA VÅFFLOR ca 8 - 9 st.

1 stor, mogen banan, mosad
3 dl (lite ihopskakad) mald mandel/mandelmjöl
½ dl potatismjöl
1,5 tsk fiberhusk
1 krm salt
1 tsk vaniljpulver
2 tsk bakpulver
2,5 dl valfri mjölk
½ dl smält smör/kokosolja
4 ägg

GÖR SÅ HÄR:

Blanda alla torra ingredienser. Smält smöret/kokosoljan och mosa bananen. Vispa ihop ägg, mjölk, bananmos och fett och häll sen i de torra ingredienserna under fortsatt vispning. Låt stå och svälla i minst 10 minuter. Rör om i smeten, och sen kan du börja grädda våfflorna!

Dessa våfflor blir inte särskilt frasiga, men är näringsrika och får god sötma från bananen och vaniljen. Vill du kan du även ha lite kardemumma i smeten också, det blir jättegott!
Våffelsmeten går alldeles utmärkt att göra i förväg i och med att den håller sig flera dagar i kylskåpet, så du behöver heller inte grädda alla på en gång! Se bara till att förvara smeten i en lufttät burk/skål/kanna! Smaklig spis! :o)

Anneli.

Inga kommentarer: