torsdag 7 april 2016

Banantips!

Jag brukar alltid passa på att köpa extra många bananer när det är extrapris. MEN: jag köper bara ekologiska bananer, och det är tyvärr inte så ofta som det går att få tag på dem till billigare pris. Men förra veckan hade Hemköp eko-bananer för endast 10 kr kilot, och så klart passade jag på att handla hem!
När bananerna är perfekt mogna brukar jag frysa in de som jag inte hunnit använda, för att vid senare tillfälle ha dem till glass, smoothies och muffins/mjuka kakor (som kakan jag gjorde igår till exempel).
Dessa bananer var kvar efter gårdagens hallonkakebak, och mer mogna än så här vill jag inte ha dem! Den här mognadsgraden ger perfekt sötma till bakning, smoothies och glass!

När jag fryser in bananer så bara skalar jag dem och lägger dem hela i plastpåsar. Det är faktiskt lättare än att skiva dem också, för om man gör det så klibbar de ihop i påsen och det är mycket jobbigare att föröka ta isär dem än att skära frusna bananer!
Sen är det bra att skriva datum på dem också så att man hela tiden kan ta de äldsta först.

Jag fryser alltid in i dubbla påsar. I varje innerpåse lägger jag 1 - 3 bananer, sen suger jag ur all luft ur påsen och försluter ordentligt. Det gör så att det inte bildas is lika lätt inne i påsen. Sen lägger jag bananpåsarna i en större plastpåse innan jag lägger dem i frysen, då är bananerna maximalt skyddade.

Jag vet inte exakt hur länge bananer håller sig i frysen, men jag skulle gissa på minst ett halvår. Fast mina frysta bananer brukar inte ligga kvar i frysen så länge...! :o)

Anneli.

Inga kommentarer: