onsdag 6 april 2016

Glutenfri Hallonkaka

Jag har experimenterat lite med muffins och mjuka kakor en tid - och mer specifikt har jag experimenterat fram just den här hallonkakan! :o) Jag har provat att göra den som muffins, och det blev också bra, men idag ville jag göra det lite enklare och hällde smeten i en form.
Kriteriet för dagens bakning var att det förstås skulle vara glutenfritt, men också sockerfritt! OCH bli gott! Jag tycker att jag lyckades väldigt bra faktiskt!

Så här såg min hallonkaka ut före gräddning:
Och så här såg den ut efter gräddningen:
Den här glutenfria hallonkakan går väldigt enkelt att göra helt mjölkfri, men; den innehåller ägg. Kanske kan man byta ut äggen mot tofu eller nåt annat, men det har jag inte testat. Jag vet bara att just tofu ofta är en väldigt bra ersättning för ägg, men hur det skulle bli i denna kaka vågar jag inte sia om. Men om nån av er provar så blir jag jätteglad om ni berättar om det i en kommentar här på bloggen.
Men då är det väl dags att ge er receptet tycker jag! Och det kommer här:

GLUTENFRI HALLONKAKA, 16 bitar

INGREDIENSER:

2 stora, riktigt mogna bananer
5 ägg
50 g smält smör eller kokosolja
½ dl valfri mjölk
3 dl mald mandel (skaka ihop det lite i måttet om mandeln är nymald, för då innehåller den mycket luft)
½ dl potatismjöl
2 msk chiafrö
1 msk kokosmjöl (alt. öka på chiafröna med en matsked)
1 rågad tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver eller rivet skal (zest) av en ekologisk citron
1 krm salt
1 pkt (225 g) frysta hallon (eller färska)

GÖR SÅ ÄR:

Smörj och "bröa" en tårtbottenform (lämpligtvis med mandelmjöl) eller klä en (rostfri) fyrkantig form på ca 24 X 24 cm med bakplåtspapper som jag gjorde. Jag ville kunna skära fyrkanter av kakan, men tårtbitar blir också bra! :o)

För bäst resultat mal mandel på en mandelkvarn. Mixad mandel eller färdigköpt mandelmjöl funkar också. 
Blanda alla torra ingredienser. 
Mosa bananerna med en gaffel, rör i det smälta smöret och sen mjölken och äggen. Blanda ordentligt och häll sen ner torrvarorna under omrörning. 
Häll smeten i formen och fördela de frysta eller färska hallonen ovanpå och tryck ner dem i smeten. 
Grädda på 160 grader i ca 1 timme.
Låt kakan svalna innan du skär den i bitar.
Vill man lyxa till det så kan man servera dem med en klick vispad grädde eller vaniljglass, men de är så goda som de är så det behövs verkligen inte!

Hoppas ni gillar dem!

Anneli.

Inga kommentarer: