söndag 3 april 2016

Istället för plast

Det blir mer och mer känt att plaster inte är det listigaste materialet... speciellt inte till att förvara mat i, eller ännu värre värma mat i. Tack och lov kommer det fler och fler alternativ!

Själv har jag skåpen fulla med Tupperwareburkar... jag liksom många andra har trott på konsulenternas försäkran om att deras plast är noggrant kontrollerad och säker att använda till livsmedel (underförstått ofarlig, vilket helt enkelt inte är sant!). Kanske - kanske inte - är Tupperwares plast liiite bättre än många andra plaster i liknande burkar, men säkrast är ändå att minska på plast så mycket det går!

Jag har i allt större utsträckning börjat återanvända diskade glasburkar från äppelmos, sylt och vad det nu kan vara, men de täcker inte alla förvaringsbehov som jag tidigare använt Tupperwareburkar till.
Jag har 2 matdosor i rostfritt stål som jag använder flitigt, men jag behöver fler!

Igår var mannen i mitt liv och jag iväg till IKEA, och där hittade jag matlådor i glas:
Jag drog mig till minnes att jag hört att de ska vara bra, så jag köpte 4 stycken för 39 kr styck. Visserligen har dessa glasmatlådor plastlock, men de kommer ju inte i kontakt med maten iallafall. Bäst är förstås om det inte är nån plast alls, men jag bestämde mig för att det får vara Ok för denna gång, för jag behöver verkligen nåt att frysa in matrester i, och som jag sedan bara kan stoppa in i ugnen för att värma.

Nu när jag är mitt i utbrändhet så orkar jag inte alltid laga mat, och när jag väl tar mig i kragen och gör det så lagar jag mycket på en gång så att jag har till fler dagar. Därav behovet av fler än bara två matdosor.

Dessa glaslådor kan man både använda i ugnen (utan lock då förstås) och diska i maskin, och tack vare plastlocken kan man även frysa in mat i dem. (Det kan man i de flesta glasburkar också, men man måste vara noga med att inte fylla dem ända upp, för då kan de spricka (typ sprängas!) i frysen eftersom mat expanderar av både kyla och värme!) Självklart går de också att använda i micro, men jag använder aldrig micro! Jag tror inte att det är så bra eller ofarligt som sägs - snarare tvärtom! Men var och en gör ju som den vill...

Nu ska glasmatlådorna bara diskas innan de är redo att användas! :o) Tjohoo!

Anneli.

Inga kommentarer: