lördag 28 november 2015

Champinjon- & Broccolibiffar

När jag tittade in i kylskåpet igår för att få inspiration till nån slags middag hittade jag ett tråg champinjoner som borde tas om hand om innan de blev för gamla. Jag hittade även pulpan från 2 omgångar cashewnötsmjölk som borde tas om hand. Hmm... What to do, what to do?
Efter en snabb koll i frysen där jag hittade en påse broccoli, började en tanke ta form i mitt huvud! Resultatet blev jättegoda biffar! :o)
CHAMPINJON- & BROCCOLIBIFFAR

500 g broccoli
1 tråg färska champinjoner, ansade och finhackade
1 tetrapack svarta bönor
pulpan från 2 liter cashewmjölk
1 stor lök, finhackad
kikärtsmjöl
ca 1 msk buljongpulver
salt och peppar
lökpulver, cayennepeppar, gurkmeja

ev mandelmjöl eller sesamfrön till panering.

GÖR SÅ HÄR:
Koka broccolin al Dente. Skär ev stammen i mindre bitar och lägg i en skål eller matberedare.
Skölj de kokta bönorna och låt rinna av ordentligt. Häll dem ovanpå broccolin tillsammans med cashewpulpan. Mixa till önskad släthet med en stavmixer eller i matberedare.

Stek de hackade champinjonerna tills all vätska är borta, och blanda i det + löken i bön- & broccolismeten med en slev eller liknande. Krydda och ha i så mycket kikärtsmjöl att det går att forma biffar som håller ihop vid stekningen. Vill man så blir det bara finare och godare om biffarna paneras innan stekning. Jag panerade i mandelmjöl helt enkelt för att det stod längst fram i skåpet, men sesamfrön tror jag hade blivit ännu godare!
Ja, sen är det bara att steka biffarna i smör eller olja (jag hade kokosolja) och servera dem med valfritt tillbehör, eller varför inte göra hamburgare av dem?
Av den här satsen fick jag 18 "normalstora" biffar.

"Problemet" med biffar av den här typen är att det inte blir nåt att "tugga på". Det stekta champinjonhacket och den råa löken avhjälper det problemet lite grann, men jag hade egentligen velat ha t ex hackade valnötter i också, men jag orkade inte hacka nåt mer! Men det är ett tips för att göra biffarna ännu godare!

Ett annat tips är att byta ut svarta bönorna mot andra bönor eller kikärtor. Att jag tog just svarta bönor beror på att det var vad som fanns hemma.
Kryddningen går ju också att variera! Basilika passar väldigt bra med broccoli, så det kan ni prova om ni vill! Ja, som vanligt så är det bara fantasin som sätter gränser! :o)

Och det här med pulpan från cashewmjölk... har du ingen sån så går det förstås lika bra utan! Jag ville bara ge ännu ett exempel på hur man kan använda det istället för att bara slänga bort det!

Smaklig måltid!

Anneli.

Inga kommentarer: