söndag 15 november 2015

Cashewmjölk och mer

Jag försöker få in mer Raw Food och veganmat i mitt liv. Frukosten har jag sedan länge kirrat genom att göra smoothies med Raw grönpulver i, men ofta använder jag färdigköpt eller hemgjord havremjölk, och det må vara vegan, men inte Raw! Men undertecknad är som tur är inte rådlös! Undertecknad har börjat göra egen cashewmjölk!
Att göra cashewmjölk är inte svårt: mixa cashewnötter, en nypa havssalt och vatten. Sila. Klart! Typ...
Idag använde jag en stavmixer och min Chufamix:
Men självklart funkar vilken mixer som helst! Sila då nötmjölken genom en sån där silduk som man har när man gör saft!
Att den färdiga nötmjölken är i flaskan behöver man inte vara nåt snille för att förstå, men vad i hela friden är det i burken bredvid kanske ni undrar. Jo ser ni, det är nötmassan, alltså det som är bortsilat från mjölken! Det kan man också använda om man har lite fantasi! :o)
Just den här nötmassan har jag inte gjort nåt med än, men förra gången jag gjorde cashewmjölk så använde jag nötmassan i guacamole, och gången före det så gjorde jag typ hamburgerdressing genom att ha i pyttelite äppelvinäger, lite Bjästflingor, tomatpurée, salt och kryddor. Det blev jättegott! :o)

Recept på cashewmjölk kommer här:
2 dl cashewnötter
1 liter vatten
1 nypa havssalt

Ja, sen är det som sagt bara att mixa och sila!
När jag kommer ihåg (vilket jag oftast gör) så får cashewnötterna ligga i blöt i kylen några timmar eller över natten innan jag gör mjölken, men det är inget man måste göra.
Ja, sen är det bara att njuta av sin Raw Cashewmjölk! :o)

Anneli.

Inga kommentarer: