fredag 27 november 2015

En ögonöppnare...

Igår åkte mannen i mitt liv och jag till Falun, för att titta in på IFM-kliniken som hade Öppet Hus. Jag har en kompis som jobbar där och som jag inte träffat på länge, så jag tänkte att jag skulle "slå två flugor i en smäll" (eller "göra två flugor på smällen" som min pappa brukade säga...) och träffa henne samtidigt som jag kollade klinikens utbud av behandlingar, tester och produkter.

Under eftermiddagen/kvällen kunde man prova på några olika behandlingar och få prata med den kunniga personalen. Jag gjorde bl a en slags "kropps-scanning" och det blev en ögonöppnare kan jag säga!
Alltså... Jag vet ju redan en hel del om varför jag mår som jag mår, och då menar jag inte bara utmattningssyndromet och stressen, utan vilka organ som kan ha tagit stryk och vad jag bör och inte bör äta t ex. Men att få det svart på vitt av en person som inte vet nånting om mig... ja, det ger en extra spark i baken...! Bl a framkom det att jag har inflammationer i kroppen och att jag absolut ska undvika allt vad gluten heter (vilket jag redan anat/fattat)! Dessutom fick jag veta att jag är på gränsen till att få diabetes!

Hon som gjorde kropps-scanningen på mig sa att för att inte diabetes ska bryta ut så måste jag sluta med allt som innehåller socker, och även honung. Ah meh... alltså... jag som älskar att bre lite honung på t ex en riskaka eller två och äta det till en kopp té!! Men från och med nu är det slut med det!
Som tur är så använder jag väldigt lite socker, utan det är just honung som är min största fallgrop här!

Ja, så nu blir det till att skärpa till sig! Fast fram till nyår kommer jag nog att tillåta mig att fuska lite...
Jag tänker att gluten inte blir alltför svårt att avstå ifrån... ja, det skulle vara pepparkakorna som är frestelsen där förstås... Men just det här med att vara superstrikt med allt som innehåller socker när det är jul... det vete sjutton om jag varken vill eller klarar... Men man kan ju äta med måtta och alltid bara direkt efter maten så att blodsockerkurvan inte skjuter i höjden mer än "nödvändigt"! Och dessutom har jag ganska många recept på "nyttigare" godis från mina år med LCHF - Veggie style, så jag får väl leta fram och damma av dem! Hur som - jag överlever nog! :o)

Mer om utmaningarna med ett liv utan socker och gluten kommer jag kanske skriva om i ett kommande blogginlägg, för det här blogginlägget blev tillräckligt långt som det är!

På återseende!

Anneli.

Inga kommentarer: