fredag 4 april 2014

Halt som såpa

Såpa - en naturprodukt. Eller?
I hate to brake it to you, men såpan du köper på Ica och Coop (eller var du nu handlar) är inte längre den naturprodukt det en gång var! I producenternas jakt på vinst har billigare och inte alls så naturliga tillsatser blandats i såpan för att ge större vinst till tillverkaren. De är hala de där såpaproducenterna..!

Förr i tiden var såpa något av det naturligaste man kunde använda till både personlig hygien, disk, tvätt och rengöring i hemmet. Men såpa har alltför länge ridit på sitt goda namn och människors tro på att det är helt naturligt.
När företagen skriver "ren naturprodukt" menar de inte längre fri från tillsatser utan att den gör rent...! Men man talar inte om att ordet "ren" fått en ny betydelse...!

Till min stora glädje skrev min bloggkompis med det otroligt vackra namnet Anneli ( ;-) ) ett blogginlägg på sin blogg Fikadax om den helt naturliga Hälsingesåpan och att hon tvättade håret med den, och jag luskade fram att det finns ett ställe i Hedemora - ett "stenkast" från där jag bor - som saluför den! :D

Idag efter jobbet tog jag "gubben" med mig och åkte dit! :o)
Den lilla affären som bl a säljer Hälsingesåpan var bland det gulligaste jag sett! Det var som att kliva in i en affär för 100 år sen! Tyvärr tog jag inga kort inne i butiken, men väl på såpan sen när jag kom hem:
Och här en närmare bild:
Klicka på bilderna så blir de större!

Precis som min namne på bloggen Fikadax ska jag prova att tvätta håret med såpan! Men jag tror att jag kommer att fega lite... jag kommer att vispa upp ett ägg med äppelvinäger och honung och ha i som "balsam" efter hårtvätten. Detta för att Anneli berättade att håret visserligen blev rent och mjukt, men även att håret blir något "fetare"/"stripigt" efter såpatvätten. Tänkte att jag skulle se om det går att motverka det med min äggblandning!

Fortsättning följer...

Anneli.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Åh så kul att du hittade den fina affären och såpan ;-). Jag ser fram mot ditt hårtvättningsexperiment och dina "utsagor", kära bloggkompis! Nästa gång jag tvättar håret kommer jag att göra som du beskriver, använda ett balsam för att se om håret balanseras mot ett något mindre "fett och stripigt" hår. Önskar en finfin dag som min käre Janne brukar tillönska sina medmänniskor ;-)

Anneli Sjögren sa...

Hej Anneli och tack för din kommentar!!
Jag har för ett par timmar sen tvättat håret för första gången i såpan och nu väntar jag bara på att det ska självtorka så ska jag borsta ut det och be Janne fota det! Sen ska jag berätta och visa i ett blogginlägg hur det blev och vad jag tycker!! :D