söndag 6 april 2014

Happy hairday!

Nu har jag gjort det!! Tvättat håret med såpa alltså! :D Och jag måste säga att jag är nöjd med resultatet!
Min kära namne på bloggen "Fikadax" - som var den som fick mig att prova såpa till hårtvätt - tyckte att håret blev mjukt och följsamt, lätt att borsta ut och inte alls flygigt. Så långt är jag beredd att helt hålla med! Men sen skrev Anneli att håret blev lite stripigt - alltså såg lite fett ut - men så blev inte mitt hår! Det ser helt nytvättat ut! Här kommer bildbevis:
Jag körde inte ens "fegvarianten" som jag skrev om i förra blogginlägget, d v s att ha i ett uppvispat ägg med äppelcidervinäger och honung efteråt!
Nu vet jag ju inte detaljerna om hur Anneli på fikadax tvättade sitt hår, men jag tvättade det två gånger. Först hade jag bara tänkt att tvätta en gång, för jag låg i badkaret i ett par timmar med både salt och bikarbonat i vattnet, så håret fick sig ju en viss rengöring tack vare det, men när jag hade "schamponerat" håret en gång så tänkte jag att jag inte ville lämna något åt slumpen, så jag tvättade om det med en ny skvätt såpa.
Jag måste säga att det var stor skillnad på hur det kändes första "schamponeringen" mot andra! Första gången kändes det som att såpan "bara försvann" och jag tyckte att jag fick ta ganska mycket. Efter att såpan fått sitta i nån minut sköljde jag ur det ordentligt och hade i en skvätt såpa till. En helt annan känsla! Jag vet faktiskt inte om såpan löddrade... men jag tror inta att den gjorde det... men det kändes som att den var lättare att massera ut jämt över hela hårbottnen mot första gången. Svårt att förklara.. Ja, sen sköljde jag noggrant och lät håret lufttorka innan jag borstade ut det - och resultatet ser ni här ovan!

Håret doftar lite såpa, men om man nu har något emot det så kan man säkert tillsätta lite eterisk olja för att få en annan doft. Det kanske jag provar nästa gång, för det kommer absolut bli fler gånger som jag tvättar håret i såpa! Men observera att det ska vara ÄKTA såpa och inte den som säljs i vanliga affärer!
Klicka HÄR så kommer ni till en lista på återförsäljare till Hälsingesåpan!

Anneli.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Anneli, tack för att du har testat och beskriver hur du gjorde m m. Nej jag tvättade inte håret två gånger, men kommer att göra detta nästa gång. Jag tror också att det har betydelse hur håret tas om hand efter tvätten. Någonstans har jag läst om den "mekaniska" rengöringen, dvs att varsamt och med omtanke gnugga håret samtidigt som det sköljs eller som du ligger kvar i vattnet och ger dig en god stund på jorden ;-). Önskar dig en bra dag!

Anneli Sjögren sa...

Ja, just att jag tvättade håret två gånger är det jag tror "gjorde susen"! Men det var INNAN jag tvättade håret som jag låg och skvalpade i badvattnet - efteråt sköljde jag det bara noga under rinnande vatten! :o)
Nu är det ganska exakt 4 dygn sen jag tvättade håret och det ser fortfarande helt Ok-rent ut!

Unknown sa...

Mitt hår blev bra med såpa,det fortsätter jag med!!

Anneli Sjögren sa...

Va roligt! Allt naturligt som gör att man slipper kemikalier är bra! :D