söndag 28 april 2013

Björksav

Idag har jag äntligen - efter många års tankar på att göra det - börjat ta björksav!
Björksav ska vara väldigt nyttigt och innehåller vitaminer, mineraler och enzymer bl a. Precis vad jag behöver med andra ord!
Det finns även forskning som påvisat att björksaven innehåller ämnen som motverkar cancer! En riktig superdryck alltså!

Förutom att dricka saven färsk nu medan jag tappar några av våra björkar här på tomten så tänker jag även frysa in så mycket jag bara kan för att ha främst till smoothiesar under året. Med tanke på de näringsbrister som upptäcktes hos mig i slutet av januari och med tanke på min allmänna (brist på) hälsa så tror jag att det är en bra idé att jag får i mig björksav under hela året!

Apropå min (brist på) hälsa så känns det trots allt väldigt hoppfullt just nu! Att få i sig all den näring man behöver är ju A och O, och det gör jag förhoppningsvis nu när jag äter de näringstillskott som jag fått från Ola på TFT-Hälsan, kör med 5:2-dieten (som ju ska försätta kroppens celler i "repair mode") och dessutom får dricka björksav!
Life is good! :D

Vill du läsa mer om björksav så kan du lätt hitta bra sidor genom att googla på det!
Tänk också på att det INTE ingår i Allemansrätten att tappa björkar på sav! Så fråga alltid markägaren om lov innan du tar nån!

Anneli.

2 kommentarer:

Millas Hälsoblogg sa...

Hann inte med saven detta år men ska komma i håg till nästa:)
Däremot har jag gjort pesto på björklöv:)

Anneli Sjögren sa...

Pesto på björklöv??? Va häftigt!! :D Det måste jag testa! Tack för tipset!!