söndag 20 januari 2013

Frukostflingor "på köpet"

I förra blogginlägget skrev jag ju bl a om att jag gjort mandelmjölk igen. Vad jag inte skrev var att av det som silades från mjölken gjorde jag typ "frukostflingor", och det blev jättegott!
Jag gillar när man kan använda allt och slipper slänga något! Det är inte av snålhet, utan av vördnad för naturen där allt kommer ifrån och allt går tillbaka - på ett eller annat sätt!
Hos oss är det inte hela världen om vi slänger matrester och sånt för vi komposterar allt organiskt material så det går tillbaka till jorden, men det känns ändå bra att ta tillvara på det vi har!
Mjölken gjorde jag ju av 2 dl mandel och allt det som silades bort lade jag i en stekpanna på svag till medelhög värme för att det skulle torka. Man får röra om lite då och då. Hur ofta och hur lång tid det tar att få helt torrt beror på hur mycket man orkar vara där och röra om! Ju oftare man rör om desto varmare kan man ha på plattan och ju snabbare blir det klart. Prova dig fram till vad som funkar bäst för dig!
När det var så där lite halvtorrt hade jag i ca 2 msk kokosolja och ca 2 msk agavesirap. Honung hade jag förra gången och det blir också jättegott, men denna gång tog jag alltså agave.
Ja, det är inget annat att göra än att låta det stå på plattan och röra om då och då tills det är torrt! Det tar sin lilla tid, men det är det värt tycker jag! Det blir jättegott! :D
Förutom att äta det här som "frukostflingor" funkar det förmodligen alldeles utmärkt att göra smuldegspaj av också! Jag ska testa det nån gång! :D

En annan sak man kan göra med mandelresterna är att bara torka dem i stekpannan utan någon smaksättning. Sen kan man använda det som ströbröd eller göra t ex pajdeg av det!
Härom sistens orkade jag inte göra pajdeg utans smorde in pajformen ordentligt och "bröade" med mandelsmulorna innan jag hällde i fyllningen. Det blev ju inte riktigt som med pajdeg, men det funkade och blev gott ändå!

Av mandelmjölken gjorde jag förresten varm choklad till Bröderna Bus och mig! Killarnas kommentar var: "Det smakar lite konstigt... men gott"!! :P Och jag håller med dem! :D

Anneli.

Inga kommentarer: