fredag 1 juli 2022

Provsvar, Jasmin och potatisblast

Idag har jag varit på lasarettet igen och tagit ett nytt blodprov för att se hur det står till med mina sköldkörtelhormonvärden. När jag ändå var där så passade jag på att fråga om mina provsvar från förra veckans provtagning. (Nä, jag har inget Bank-ID och vill inte ha heller!)
Nä, sa undersköterskan i receptionen, vi får inte skriva ut provsvaren, det måste en sjuksköterska göra. Men va fan... sa jag inte - men jag tänkte! Istället sa jag: Jag fick dem ju utskrivna förra veckan! Men nej. Den här undersköterskan vägrade!
Kan nån ringa till mig då? frågade jag och se det gick bra! Så alldeles för en stund sen ringde en sjuksköterska upp och berättade mina värden! Och... jag vet inte vad jag ska säga... annat än TJOHOO! De hade gått ner ännu mer! (Jag älskar Homeopatmedicin!) 

Ja, men kolla här: T4 (som ska vara mellan 11 - 23) har gått ner från som högst 55 och från veckan innan: 37, till helt normala 19!
T3 (som ska vara mellan 3,5 - 6,5) har gått ner från som högst 30 (eller mer... går ju inte att mäta högre) och från veckan innan: 14, till nästan normala 8,3! Ja vad ska man säga? Glad som en lärka i skyn är bara förnamnet! 😃
Men jag ÄR INTE riktigt i hamn än! Först måste värdena (speciellt T3) ner lite till och sen måste det bli stabilt! Sen hoppas jag att min sköldkörtel återgår till normal storlek för annars är kanske risk att värdena stiger igen. Men so far so good! ♥ 

Jag mår också lite bättre! Jag sover inte längre middag i soffan som jag gjorde förut och min muskelstyrka har blivit bättre! Jag har mer lust att göra saker och orkar träffa folk lite mer vilket jag inte riktigt gjort när det vara som värst. Så... jag har inga speciella klagomål för tillfället! 😛

Över till ämnet Jasmin! Idag den 1 Juli har den börjat blomma! 

Den doftar så gott!

Även min lilla Schersmin har börjat blomma idag: 
Den doftar ännu godare tycker jag! 

Och så var det det här med potatisblast... Det växer så det knakar! Här kommer några rykande färska foton! Först på de som är i mitt lilla land: 

Alla potatisar har kommit upp! Den plantan som är närmast kameran till höger har t.o.m. fått små blomknoppar! Men det syns inte på den här bilden.
Så här ser det ut från sidan: 
Och sen har vi de 8 odlingssäckarna: 
Även här har alla potatisarna kommit upp! 
Från sidan: 
Ju högre och kraftigare blasten växer desto mer spännande blir det att se vad som finns under! Men det känns lååångt till slutet av augusti då de är redo att skördas... Men å andra sidan hoppas jag att sommaren känns och blir lång för nån höst och vinter vill jag inte höra talas om på länge!
Men jag vet av erfarenhet att sommaren bara brukar svischa förbi så det är bäst att passa på och njuta medan man kan! Varför inte nu, innan nästa regnskur kommer? Ja, jag tor att jag går ut och gör det! Njuter alltså! 😊

Anneli.

PS. Fastan går som på räls! Dag 5 idag! Men mer om det i ett annat blogginlägg en annan dag! DS.

Inga kommentarer: