lördag 2 juli 2022

Premiär och recension av mina nya juicer!

I oktober förra året köpte jag en "värsting-juicer"; en GreenStar PRO: 

Den var svindyr men jag köpte den när det var extrapris och kom undan med precis strax under 10 000 kr. Jag fick nästan ont i magen när jag beställde hem den för jag har inte för vana att köpa så dyra hushållsapparater. Eller så dyra nånting! Men... samtidigt har jag ju också väldigt enkel smak: det bästa är helt enkelt nog! 😉 Jag vill ju verkligen satsa på min hälsa och då kan det kosta! Och det gjorde det i det här fallet!

Jag köpte den alltså i oktober - för 9 månader sen - men den har bara stått och samlat damm - till idag! Då i oktober blev jag ju bara sämre och sämre i mitt mående och hade ingen aning om att en diagnos (Graves) var på ingång, så när jag behövde den som bäst orkade jag inte använda den eller ens sätta mig in i hur man monterade ihop den och använda den. Men idag - äntligen - blev det av!

Först juicade jag sellerijuice och drack upp på stående fot! Det är ganska äckligt tycker mina smaklökar men Medical Medium sjunger ju dess lov så det är bara att bita ihop! 😣 Men man vänjer sig! Jag har ju druckit det förut innan min gamla juicer gick sönder så jag vet att smaklökarna slutar protestera och kroppen vill ha mer efter ett tag.
Efter sellerijuicen gjorde jag en frukt- och grönsaksjuice som blev jättegod! 

Ungefär 13 - 14 dl blev det som jag ska dricka under dagen. Nästan hälften är redan slut!
Få se om jag kommer ihåg allt jag hade i den: morötter, gurka, apelsin, ananas, ingefära, äpplen, vitkål och spenat. Tror det var allt... Riktigt gott som sagt 😋 och för att inte tala om nyttigt och näringsrikt! 
Men... det här är ju en "slow juicer"... med betoning på slow... Det tog 30 minuter att juica de ovan nämnda frukt och grönsakerna! Hade allting bara varit hårt som t ex morötterna så hade det nog gått mycket fortare men när man har mjukare frukt och gurka med så måste man ta det väldigt lugnt (speciellt i denna juicer tycker jag) och blanda mjukt med hårt om vartannat. Men nu var det ju jungfrufärden men min nya juicer så kanske kan det gå lite snabbare när jag fått mer kläm på den? Hoppas det!

När juicen var gjord och hälften hälld i en flaska och inställd i kylen var det dags att diska. En juicer ska man diska på en gång så ingenting torkar fast - då blir den ett smärre helvete att diska! (Hur kan jag veta det? Jo du! Det får du räkna ut själv! 😜 )
Jag ljuger inte om jag säger att det tog mig 20 minuter att diska de olika delarna! 😱 Jag är, som de som känner mig vet, väääldigt noga när jag diskar och sköljer min disk, men det här var ju löjligt! 20 minuter!
Alla delar utom en var lättdiskade och den delen som var jobbig var skitjobbig om du ursäktar mitt språkbruk! Det var sil-insatsen, den som gör att det inte kommer med så mycket fibrer i den färdiga juicen. Den här lille jäveln: 

Ja men SER du alla de pyttesmå hålen? Där fastnar det små fibrer som man skulle kunna tro ville bosätta sig där för alltid! Men INTE när jag diskar! Jag är envisare än fibrerna och tillslut fick jag bort dem! Ja, det kan hända att nån liten fiber inte försvann men efter att ha stått upp i drygt en timme utan att sitta en sekund var mina fötter på väg att emigrera eller gå i strejk! Jag brukar inte ens klara av att stå så länge i vanliga fall men nu var jag ju typ tvungen för att bli klar nån gång medan vitaminerna var kvar i juicen! 

Ja, som du förstå är jag inte så sugen på att juica varje dag som jag hade tänkt... Meeen... det var ju första gången och kanske jag kommer på ett bättre sätt att diska sil-insatsen så det blir lättare när jag gjort det några gånger... vi får se!

Summa sumarum, hur nöjd är jag med min juicer? Jo, den får toppbetyg på hur torr pulpan var som kom ut och den är lätt att montera ihop och montera isär när man väl fått kläm på det. Men det som drar ner betyget lite är att det var svårt att juica mjukare grödor, att den är väääldigt långsam, och inmatningsröret är rätt smalt så man måste skära allt i ganska smala bitar och: den förnicklade sil-insatsen. 

Till juicerns försvar måste jag säga att det finns en "skruvmanick" som man ska ha när man juicar mjuka saker som apelsiner, gurka och liknande men jag köpte inte till den för jag brukar ju iallafall blanda mjukt och hårt och då känns den bortkastad. 

Nåt annat med min juicer är att man kan göra sorbetglass, olika nötsmör, pasta och brödpinnar men till pasta och brödpinnar behöver man köpa till de munstyckena och det har jag inte gjort. Jag tvivlar på att jag skulle använda dem och jag hade. Nä, det får räcka som det är!

Nu ska jag äta en grape fruit, dricka upp resten av juicen och göra en sallad. Sen har jag ett tråg jordgubbar att mumsa på också, så mig går det ingen nöd på!
Dag 6 och det går som på räls! Ja förutom då den där #*⧥⛏✝⛒ förnicklade ♯🔱#♆ sil-insatsen! 😜

Ha det!

Anneli.

Inga kommentarer: