torsdag 26 oktober 2017

Anneli tipsar: Tandhälsa

Jag har två gånger i mitt liv diagnosticerats med tandlossning - första gången redan när jag var gravid med mitt första barn, 22 år gammal! Den gången var det bara början till tandlossning och gick lätt att få på tillbakagång genom att börja använda tandtråd varje dag. Men efter några år började jag slarva med tandtrådsanvändningen. Jag tänkte att jag ju var botad från tandlossning och att det inte var så viktigt längre...

Åren gick och vid de årliga kontrollerna hos tandläkaren uppdagades det att jag började få tandfickor vid de bakre tänderna. Jag fick rådet att börja använda tandtråd eller mellanrumsborste varje dag, men vet att jag slarvade... Jag fattade inte, och det var aldrig nån som sa att tandfickor är början till tandlossning! Jag har alltid borstat mina tänder väldigt noga, och jag trodde att det räckte så.

Åren gick och tandfickorna blev fler och djupare. Jag hade för mycket i mitt liv med fler och fler barn och annat som tog min uppmärksamhet och energi, så jag la liksom inte ihop 1 + 1... orkade inte fatta... tills jag äntligen kom till en tandläkare som verkligen förklarade allt för mig! Då hade det gått så långt att en av mina "tuggtänder" hade så djupa tandfickor att den började sitta löst och gick att rucka på! 😱 Men när jag äntligen fattade vikten av att även göra ordentligt rent mellan tänderna - varje kväll - så började det sakta vända och bli mindre djupa och efter ett tag även färre tandfickor! Jag vet inte hur många år det har tagit att bli så bra som jag är idag, men minst 10 år skulle jag tro. Och den där tanden som hade börjat sitta lite löst - den sitter kvar i munnen och är inte lös längre! 😌

I tisdags var det dags att kolla upp tänderna igen, så jag åkte iväg till min tandhygienist. 😷 Som vanligt fick jag beröm för att det var så rent och fint i min mun. Jag hade typ inget plack på tänderna och inga hål. När jag säger "typ inget plack" så menar jag att det fanns pyttelite på en enda tand långt bak i munnen, och exakt just där fanns också en lite djupare tandficka (men inte så djup att tanden börjar lossna). Så nu kommer jag att vara extra uppmärksam på just den tanden och se till att jag är supernoga med rengöringen där! För är det nåt jag lärt mig under alla år så är det att det går att bli frisk från tandlossning, men att det kräver noggrann munhygien!

Hur sköter jag mina tänder då? Och vad rekommenderar jag för tandvårdsprodukter? Läs vidare, för det tänkte jag skriva om nu!

1. Använd en MJUK tandborste och borsta med mycket lätt hand i små, cirklande rörelser över tandytorna och mellan tänderna (så gott det går...)! Borsta morgon och kväll!
2. Använd tandtråd, mellanrumsborste eller tandsticka varje kväll!
3. När det kommer till tandkräm så avråder jag starkt ifrån att använda fluortandkräm! Fluor är ett nervgift - vad än tandläkarna säger! Visserligen så hjälper små, små mängder med fluor att göra emaljen hårdare, men; den blir skörare! Tänk dig en porslinskopp. Den är ju väldigt hård, men kan lätt gå bitar ur om koppen t ex slår mot kranen när du sköljer den. Och om du tappar den i golvet... ja du kan ju tänka dig själv... Så jag rekommenderar en flourfri tandkräm från Hälsokost. Kolla också så att den inte innehåller Triklosan som är ett antibakteriellt kemiskt framställt ämne med många problem - både i kroppen och i miljön!
4. Skippa munsköljsmedel! De innehåller sååå många riktigt läskiga ämnen som du inte vill ha i munnen! Jag sköljer istället munnen med Kolloidalt silver en eller två gånger om dagen, efter tandborstningen. Det är helt ogiftigt och skadar inte de goda bakterierna (till skillnad från "vanlig" munskölj)!
5. Vänta 45 minuter med att borsta tänderna efter att du har ätit eller druckit något, vatten undantaget. När vi stoppar nåt i munnen får vi ett syrapåslag som luckrar upp tandemaljen lite, och om du då borstar tänderna så sliter det onödigt mycket på emaljen.

Oj! Nu har det här blogginlägget blivit ganska långt och jag har lite till att skriva! Hoppas du orkar läsa en stund till för nu tänkte jag ge tips om ilande tandhalsar och hur man kan få bukt med dem!

Jag har märkt på mig själv att när jag dricker vatten med citron i och/eller äter syrliga frukter så börjar det ila i mina tandhalsar och det kan göra riktigt ont! Så ont att jag knappt kan borsta tänderna! Det finns ju ett par "vanliga" tandkrämer som faktiskt hjälper mot detta, och i korta perioder har jag sett mig tvungen att använda någon av dem. Men de innehåller ju fluor och andra ämnen som jag verkligen inte vill använda så jag har använt sån tandkräm så lite som möjligt! Men ibland... ja, ibland har jag haft sååå jäkla ont att jag inte haft nåt val! Tills nu när jag kommit på vad jag kan göra och använda istället! 😁

Att skölja munnen med ljummet vatten direkt efter att jag ätit eller druckit något syrligt har gjort stor skillnad! Jag fick inte ilningar lika ofta när jag började med det! MEN: jag kände hela tiden att det liksom "hängde på gärdesgården"... minsta lilla jag slarvade så börjades det igen..! Men som tur var så hittade jag en tandkräm på Hälsokost som har hjälpt mig jättemycket, och nu känns det som att jag har lite marginal!
Logodent Mineraltandkräm.

Efter bara några dagar märkte jag förbättring vilket inte är så konstigt; mineralerna hjälper emaljen att byggas upp igen! När jag började använda den för ca 3 veckor sen så tyckte jag att den både luktade och smakade tandläkare... Ni vet så där som det faktiskt luktar hos tandläkare! Det var ju inte det godaste jag kunde tänka mig, men efter ett tag så vande jag mig och nu tänker jag inte ens på det! Så om du liksom jag har känsliga tandhalsar och/eller lätt får hål i tänderna så kan jag varmt rekommendera denna tandkräm! Eller så kanske du bara vill ha en helt naturlig tandkräm med schyssta ingredienser!?! Då är denna ett mycket bra alternativ!

Och med detta avslutar jag detta långa, men förhoppningsvis informativa blogginlägg! Om du undrar över något så skriv en kommentar så ska jag svara så gott jag kan!
Ta hand om dina tänder - du vill ha dem livet ut!

Anneli.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej tack snälla för tipsen om ilningar, som jag har just nu. Ska köpa mineraltandkremen, låter mycket bra!!
Mvh. Från en 6 barns amma 😃 ska kolla in din blogg! 💗

Anneli Sjögren sa...

Varsågod! Kul att kunna hjälpa till! :o)