söndag 15 januari 2017

Hemgjord Färskost & lite till

Nu har jag gjort det igen! Egen färskost alltså! Och den blev supergod!
Som vanligt började jag med att göra Kefir, men det funkar jättebra att använda vanlig filmjölk också - eller yoghurt för en syrligare variant!

Den 21/12 -16 skrev jag i ett blogginlägg hur man gjorde Kvarg, som ju är det man sen gör färskosten av kan man säga, men jag skriver igen lite snabbt hur man gör:

Låt Kefir, filmjölk eller yoghurt rinna av i ett kaffefilter eller ännu hellre i ett tygstycke (en kökshandduk eller liknande) i en saftsil med en skål under som fångar upp vasslen (den här gången använde jag två sildukar som man har när man silar av saft - den ena i den andra - och det blev perfekt). I rumstemperatur tar det nånstans runt +/-12 timmar beroende på hur tjockt man vill ha det. Tiden beror också på vilken metod man använder. När den blivande Kvargen/ostmassan får hänga fritt som den gör i saftsilen går det fortare än i ett kaffefilter eller i tyg som ligger i en sil eller durkslag. Tyngdkraften funkar liksom bättre när det får hänga fritt!
Gör man sin Kvarg av hemgjord Kefir så behöver den inte efterfermentera först, utan avrinningen kan ses som en slags kombinerad avrinning/efterfermentering.

När man ska göra färskost av kefir/filmjölk/yoghurt är det bra att man låter lite mer vassle rinna av än när man gör kvarg, så att ostmassan blir ganska fast; alltså man låter den hänga lite längre.

Till min färskost (som ni ser på den översta bilden) använde jag Kefir gjord på 1 liter ekologisk Lantmjölk + ca 1 dl ekologisk vispgrädde, och lät det alltså rinna av i en saftsil-ställning med dubbla sildukar i drygt 12 timmar. Gör du din färskost på filmjölk eller yoghurt gör du precis samma sak!

Ostmassan kryddade jag sen med:
2 pressade vitlöksklyftor
ca 2 tsk torkad basilika
1 tsk lökpulver
2 tsk örtsalt
1½ krm cayennepeppar
+ att jag hade i ca 4 msk vispgrädde för en bättre, bredbarare konsistens och "rundare" smak.
Behöver jag säga att det blev supergott? Även Käre Sonen gav tummen upp och åt med god aptit på både hårt och mjukt bröd!

Vad gör man med vasslen som silades av då? Jo, den är perfekt att ha som degvätska till brödbak, eller så kan man - om man till äventyrs skulle vilja - koka messmör på den! Det har jag gjort några gånger, och den brukar bli god den med (om man nu gillar messmör), men det är ett fasligt jobb för det ska koka under omrörning ganska länge... Men annars så kan man göra som jag gjorde: Jag lade ner 2 tépåsar av mitt favoritté (Clipper Organic Wild Berry Infusion) i skålen som vasslen droppade ner i och det blev nästan som Kombucha, d v s fermenterat té!
Det har tagit ett tag, men nu har jag verkligen lärt mig att uppskatta "vassle-té" eller "kombucha-wanabe-drycken" som jag gör av vassle + té!

Det finns en fermenterad dryck som kallas "Kvass" och som görs på tépåsar, olika frukter och bär, nån deciliter vassle (som "starter") och vatten. Detta får sen stå framme i 5 - 7 dygn rumstemperatur i t ex en åtskruvad flaska och är sen redo att drickas efter att man silat den. Det blir en kolsyrad och tydligen läskande dryck sägs det.
Jag har ännu inte provat att göra Kvass, och jag vet inte om jag kommer att göra det heller... Kanske till sommaren möjligtvis, men i dagsläget känns det som att det räcker med det jag redan gör!

Anneli.

2 kommentarer:

Lenis sa...

Armen i vinkel för dig dtiftiga kvinna!�� Imponerande köks & näringsproduktion ������

Anneli Sjögren sa...

Tack Lena! ♥
Ja, jag har ju växt upp med en pappa som var konditor, bagare och vegetarisk kock så ett och annat har väl fastnat av det han levde och lärde! :o)