måndag 7 mars 2016

Cashewyoghurt

Nu har jag provat att göra cashewyoghurt, d v s "yoghurt" baserad på cashewnötter, syrad med probiotikakapslar!
Smaken var... svårbeskrivbar... Den smakade cashewnötter och den smakade syrligt, och det är en kombination som jag inte är van vid. Förutom när jag råkat ta en klunk av hemgjord cashewmjölk som blivit för gammal... det har hänt ett par gånger och det är INTE gott! Men den här yoghurten... den var god ändå på nåt vis...
Jag var tvungen att påminna mig några gånger om att det faktiskt SKULLE smaka så här - att det var yoghurt, och då blev det godare och godare för varje tugga! Så det går absolut att vänja sig, och att tycka om den! Och det är ju ett väldigt bra alternativ när man inte kan eller vill äta yoghurt baserad på komjölk, sojamjölk eller havremjölk. Och jämfört med sojayoghurt och havreyoghurt så tycker jag nog att cashewyoghurten var godare! Och dessutom innehåller den noll och inga tillsatsämnen; bara helt naturliga och näringsrika råvaror! Så det här kommer jag absolut att göra igen!

Vill ni ha receptet? Klart ni ska få! Receptet kommer från nillaskitchen (<- Länk) och det här är hur jag gjorde min yoghurt:

CASHEWYOGHURT 3 portioner

4 dl cashewnötter + blötläggningsvatten
3 dl ljummet vatten, ca 37 - 40 grader
4 probiotikakapslar (jag hade LaktoVitalis från Holistic)
1 liten nypa havssalt

Smaksättning/sötning (valfritt)

½ tsk vaniljpulver
1 - 3 tsk sötning, t ex: honung, lönnsirap, agave eller
ca 15 droppar steviaextrakt

SÅ HÄR GJORDE JAG:
Blötlägg cashewnötterna över natten (minst 5 timmar!)
Häll av blötläggningsvattnet och häll cashewnötterna i en mixer. Öppna probiotikakapslarna och häll innehållet över nötterna + ev vanilj och sötning (jag hade både vanilj och stevia). Sätt på mixern och häll i det ljumma vattnet lite i taget och mixa ordentligt tills du tycker att massan har lagom tjockhet och krämighet.

Häll massan (ja, det är ju inte yoghurt än!) i en skål och täck över med plastfolie. Ställ sen gärna skålen på t ex ett korkunderlägg och bädda in den i en handduk för att värmen ska bevaras bättre. Låt stå framme i rumstemperatur i 24 timmar. Tycker du inte att den är tillräckligt syrlig efter det, kan yoghurten stå framme i högst 12 timmar till (min stod framme i 25 timmar). Förvaras i kylskåp.

Smaklig måltid!

Anneli.

Inga kommentarer: