måndag 22 april 2019

Tomatplantor med musikunderhållning!

Äntligen kom jag mig för att plantera om alla de plantor (som överlevt) som jag fick i födelsedagspresent i februari. Med bra musik på stereon gick allt som en dans!

Så här ser det ut nu bland mina "present-plantor":
Det gick åt många krukor till omplanteringen! Ja, jag hade inte ens tillräckligt många så jag fick återanvända de 3 trågen som många av plantorna såddes i och vissa fick en kompis med sig i krukan.
De flesta plantorna är tomatplantor och om allt går som det ska så kommer jag få gott om tomater i sommar! Som jag berättat i tidigare blogginlägg så fick jag inte veta vilka frön som var sådda i de krukor och tråg jag fick men nu är jag tämligen säker på att några av plantorna är paprika - jag jämförde nämligen med de paprikaplantor som jag sådde själv och jag tycker att de är identiska!

Förresten: en släkting till mig odlade tomater i ett växthus i Småland där han bodde, och i växthuset hade han en stereo där han spelade musik för tomaterna! Ja jag skämtar inte! Han påstod att den musik som tomaterna växte bäst av var Indisk Ragamusik! Jag har ingen Raga så mina plantor fick nöja sig med Mark Knopfler och Peter Gabriel (Ja, jag lyssnar inte bara på Hårdrock/Metall!):
Mina plantor fick bara musikunderhållning den tid det tog för omplanteringen. Min släktings tomater fick höra(?) Ragamusik hela dagarna! På HÖG volym kan jag tillägga! (Tomater har ju inga öron mig veterligen så vad volymen hade med det hela att göra vet jag inte. Vibrationer kanske?) Men jag hoppas det blir tomater och paprikor även utan musik för jag tänker inte låta stereon stå på i Da House när jag inte är där!

Då återstår bara att fortsätta sköta om alla plantorna och hoppas på att de kommer att trivas och växa! Fortsättning följer! Prenumerera gärna på blogginläggen så missar du ingenting!

Anneli.

Inga kommentarer: