tisdag 13 november 2018

Jag har gjort det igen...

Nu har jag gjort det igen! 😊
Vad dÄ, kanske du undrar (eftersom du trots allt lÀser detta)!
Jo, det ska jag avslöja pÄ en gÄng:
Jag har gjort mer "SojasÄs utan soja"! Denna gÄng en större sats.
Till den hĂ€r omgĂ„ngen hade jag sammanlagt 3 liter svamp: 2,2 liter trattkantareller och 8 dl champinjoner. Och sĂ„ havssalt. Jag följde samma recept som förra gĂ„ngen. Klicka HÄR för att komma dit.
NÀr jag hade silat ifrÄn svampen efter 3 dygn fördelade jag svampresterna i Tupperwares silikonform "19 toppar" och det fick precis plats!
Dessa ligger nu i frysen i vÀntan pÄ att komma till anvÀndning i olika matrÀtter!

Men svamphacket Àr ju bara en bonus nÀr man gör "SojasÄs utan soja"! SÄ hÀr mycket sÄs blev det av 3 liter svamp:
Uppskattningsvis Àr det hÀr runt 4 dl sammanlagt, sÄ det blir ju inte sÄ mycket sÄs. Men det som blir Àr vÀldigt gott, och eftersom jag inte slÀnger svampresterna sÄ har ju ingenting gÄtt till spillo. Arbetsinsatsen Àr inte heller sÀrskilt betungande sÄ jag tycker definitivt att det Àr vÀrt att göra egen "sojasÄs utan soja"! Och sÄ fÄr man ju tillfredsstÀllelsen av att man har gjort den sjÀlv ocksÄ!
Dessutom vet man vad som Àr i! Inga onödiga tillsatser och om man anvÀnder ett bra havssalt - det jag har Àr det allra bÀsta! - sÄ fÄr man i sig livsviktiga mineraler pÄ köpet! Icke att förakta med andra ord!

Men nu ska jag gĂ„ ut i köket och laga mat. Kanske blir det nĂ„t med svamprester frĂ„n frysen eller med "soja"sĂ„sen... Vi fĂ„r se! Jag mĂ„ste inventera kylskĂ„pet först för att se vad som finns innan jag kan bestĂ€mma mig för vad jag ska laga! 😊

Anneli.

Inga kommentarer: