söndag 25 februari 2018

En helg på hotell

Nu har jag kommit hem igen efter min kurshelg där jag har fått bo på hotell. Vad det är för kurs jag har gått vill jag inte gå närmare in på, men jag tänkte att jag skulle visa er lite bilder på vad jag fick att äta! I förra blogginlägget visade jag ju er min lista på vad jag inte kan respektive kan äta, och jag förstod ju att det skulle bli en utmaning för kocken/kockarna! Men det gick bra!

Kursen började kl 15.00 i fredags och ganska på en gång rullades en vagn med fika in i kurssalen. När de andra fick ostmackor med lite grönsaker på så fick jag det här:
I vänstra glaset var det olika sorters melon, uppskurna i kuber och i det högra var det hallon, björnbär och jordgubbar. Mums!
Middag fick vi ordna själva och de flesta gick ut på restaurang, men jag hade med mig mat som jag åt på rummet.

På natten sov jag väl så där... Sängen var bara en 80-säng och inte så mjuk och skön som jag har hemma... Men det fick gå! Men inte kände jag mig speciellt pigg och utvilad när väckarklockan gick igång... kl. 8.00! (Ni som känner mig och/eller hängt med här på bloggen ett tag vet att kl 8.00 är typ mitt i natten för mig!)

Iallafall; frukost! Lördag morgons frukost hade de glömt bort att det fanns en vegan med galet många matrestriktioner och det enda som fanns när jag lite sent kom in till matsalen var detta:
Pyttelite fruktsallad toppad med lite solrosfrön och pumpakärnor + ett glas färskpressad apelsinjuice. Fast jag hade druckit av apelsinjuicen innan jag kom på att jag skulle fota - glaset var alldeles fullt en liten stund innan kortet togs.

Det var inte hela världen att det blev så liten frukost, för det dröjde inte länge förrän vagnen med fika kom in till föreläsningsrummet där kursen var i full gång. Det här var mitt fika:
Inte helt fel med melon, kiwi och passionsfrukt! Och så en kopp java med Oatly iKAFFE (som jag hade med mig själv. Man kan ju inte begära hur mycket som helst av hotellet...)! 😛

Lördagens lunch var riktigt god!
Ris med nån bön- och grönsaksröra. Några potatisar "råkade" också hamna på tallriken som ni ser. Och sallad förstås!
När jag var mätt och belåten fanns det ganska mycket mat över och jag tog mod till mig och frågade om jag kunde få det och äta till middag. Husmor (kallas de så?) var bara glad för det, för hon hade slängt det annars, så självklart sa hon ja! Så var lördagens middag fixad! 😄

Rätt som det var var det dags för eftermiddagsfika, och på vagnen som rullades in fanns detta till mig:
Ett glas med björnbär, hallon, blåbär och jordgubbar, och så honungsmelon och kiwi. 😋

Natten till idag sov jag lite bättre, men var inte så värst mycket piggare för det... Men upp kom jag och ut till matsalen kom jag också. Fast lite i sista sekunden, för jag packade ihop mina grejer innan jag gick ut dit. Och i all hast glömde jag bort att fota min frukost, men husmor (eller vad hon nu kallas) hade iallafall kommit ihåg den! Det var glutenfri havregrynsgröt och så tog jag fruktsallad till den + ett glas färskpressad apelsinjuice.

Precis som dagen innan kom fikavagnen en kort stund efter att kursen kommit igång och så här såg förmiddagsfikat ut för min del:
I glaset är det nån slags kall havregrynsgröt kokad med havremjölk och toppad med lite kiwibitar, melonkuber och kokosflingor. Och som ni ser var det skivor av vattenmelon och galiamelon också.

När det var dags för lunch fick jag detta:
Det var jättegoda bönbiffar med nån kryddstark tomat- och grönsakssås, ris och sallad.
Förresten: bredvid min mat låg alltid en lapp där det stod vad maten innehöll så att jag kunde se att det var helt vegan och efter mina kostpreferenser. Men bland ingredienserna till biffarna fanns majzenamjöl... vilket alltså är stärkelsen från majs. What?? Jag hade ju skrivit att jag inte äter majs!!! Meeen... ibland tänker inte folk... Tur då att jag inte är allergisk mot majs, utan bara vill undvika det eftersom det finns en risk att det kan vara GMO! Så jag åt biffarna ändå. Och de VAR väldigt goda!

Sista eftermiddagsfikat för denna helg såg ut så här:
En skål med björnbär, hallon, blåbär och jordgubbar, 2 passionsfrukter (som är så himla gott!) och en kiwifrukt. Jag kan säga att det var många på kursen som slängde avundsjuka blickar på mina fikatallrikar! Trots att de förutom ostmackor till förmiddagsfika fick go'fika på eftermiddagarna - kladdkaka på lördagen och morotskaka idag - så var det flera som ville byta med mig! Men det fick de inte! 😜

Jag måste säga att det gick bättre än vad jag vågat hoppas att äta maten och fika't på hotell! Förutom att de glömde första frukosten till mig och fadäsen med majzenamjölet i biffarna idag så funkade det väldigt bra! Och all denna fukt och alla bär var så himla goda och fräscha så jag var inte det minsta sugen på varken ostmacka, kladdkaka eller morotskaka! Enda "smolket i bägaren" var att förmodligen var ingenting av det jag åt ekologiskt... men man kan ju inte få allt!

Men nu är det skönt att vara hemma igen! Resten av kvällen ska jag bara ta det lugnt och imorgon är det dags för språkcafé igen! Life is good! 😎

Anneli.

Inga kommentarer: