tisdag 22 augusti 2017

Och nu blir det tea time!

Idag tänkte jag dela med mig ett tips på ett nytt té som jag upptäckt. Eller nytt och nytt... Jag har ingen aning om hur länge sen det kom ut på marknaden, men det är nytt för mig!

Det började med att jag läste på @Medical Mediums blogg om att det var så nyttigt med cikoria"kaffe" (fast jag minns inte varför det var så nyttigt... bara att jag tänkte att "det här måste jag få tag på").
När jag växte upp så drack min mamma sånt kaffesurrogat, för riktigt kaffe var nåt som aldrig fanns i mitt föräldrahem! Jag brukade också få dricka cikoriakaffe - med grädde i - och jag minns att jag tyckte att det var gott.

Så en dag i förra veckan följde jag med Käre Maken när han skulle in till stan och handla. Mitt mål var att gå in på Hälsokostaffären för att kolla om de hade cikoriakaffe, men det hade de tyvärr inte. När vi en stund senare handlade på Coop fick jag syn på detta té:
Egentligen var det inte jag som fick syn på det, utan en kompis jag träffade på stan. Men allt som är lila får min uppmärksamhet! 😛 Det är ju min absoluta favoritfärg! Och kolla kolla vad som ingår i det här téet: Fänkål, CIKORIA och kardemumma! Men Mums! tänkte jag och stoppade genast ner ett paket i min kundvagn! Sen tog det ett par dagar innan jag kom ihåg att smaka det, men det är en annan historia!

Det här téet är tänkt att man ska dricka efter maten för att hjälpa till med matsmältningen. Första gången jag drack av det tyckte jag inte att det riktigt levde upp till mina förväntningar (vilket ändå var en omöjlighet eftersom det jag egentligen ville ha var cikoriakaffe...), men redan andra gången tyckte jag att det var nog ganska gott iallafall...  Det kommer inte att bli mitt favvo-té, men det är tillräckligt gott för att jag ska dricka upp det och kanske köpa det fler gånger! Det är ju dessutom bra att ha hemma på lut för de gånger man har ätit för mycket eller nåt som magen blir lite upprörd av. 

Till sist vill jag ge ett litet tips - eller en liten varning - till alla ammande mammor: Fänkålsté får man mer mjölk av, så om du behöver öka på mjölkmängden så är det här ett alldeles utmärkt té att dricka! Men om du redan har mycket mjölk eller är på väg att dra ner på eller sluta amma så är det bäst att låta bli att dricka det här téet!

Och med det sagt så avslutar jag detta blogginlägg!

Anneli.

2 kommentarer:

Sofie sa...

Tack för tips! Jag upptäckte själv nyligen Pukkas Lakrits och kanelte. HELT sagolikt gott enligt mig, och min dotter. Passar superbra ihop dessa två ingredienser.

Anneli Sjögren sa...

Hej Sofie! Varsågod! :D Pukkas Lakrits och Kanelté har jag inte provat, men det hör jag ju helt klart att jag måste testa! Tack för tipset!! :D