söndag 21 augusti 2016

Repris, 5:2?

Som ni förmodligen redan vet så har jag kämpat med min vikt i många långa år, utan att det egentligen hänt nåt - förutom att jag sakta men säkert lagt på mig fler kilon.

När jag i 3½ år levde på min vegetariska variant av LCHF gick jag bara ner ynka 6 kilo på hela tiden! Och när jag började äta mer kolhydrater igen så gick jag upp igen. Långsamt, men ändå upp.

När jag i 1 år och 7 månader körde med 5:2-dieten gick jag på de 19 månaderna ner nästan 13 kilo, men då körde jag ofta en "fakirvariant" där jag nästan svalt mig de dagar jag fastade vilket inte fungerade i längden. Efter ett tag skrek min kropp efter näring! Det - plus att jag fick höra att det inte var bra med periodiska fastor när man som jag har en sköldkörtel som inte mår bra - gjorde så att jag tvärslutade. Och viktuppgången kom som ett brev på posten...! Efter bara 5 månader vägde jag mer än när jag började med 5:2! Och nu väger jag ytterligare lite till... :o(
(En sammanfattning av min viktresa kan du läsa om HÄR om du är intresserad.)

Att utesluta gluten har inte heller gjort nån som helst skillnad på min vikt, trots att det per automatik gjort att jag tackat nej till t ex fikabröd, pizza och såna där supergoda Chili cheese som de har på MAX-restaurangerna! Nä, sanningen är att sen jag på årets första dag började mitt glutenfria liv så har jag fortsatt att långsamt gå upp i vikt, och nu väger jag lika mycket som när jag vägde som allra mest! Det är så överjävligt, så jag kan inte ens beskriva det! :'(
Men: Desperata tider kräver desperata åtgärder, eller vad är det man säger..? Förra söndagen provade jag att fasta igen och det gick så bra att jag gjorde om det i torsdags! Och idag fastar jag igen! Det verkar ju vara det enda sättet som jag går ner i vikt på, så vad ska jag göra??? Jag orkar inte väga så här mycket längre! Så jag har bestämt mig för att testa 5:2-dieten igen!

Men den här gången tänkte jag ta det lugnt och absolut inte svälta mig! Been there - done that, och det funkade ju INTE! Men nu har jag en (bättre?) plan:
På en fastedag får man ju äta/dricka 500 kcal som kvinna (och 600 för män), och den här gången ska jag se till att få i mig de tillåtna kalorierna, och göra det på näringsrikaste möjliga sätt! Mitt "vapen" stavas proteinpulver! Men inte vilket proteinpulver som helst, utan ett som är Ekologiskt och Raw, med massor av "grön näring":
Jag blandar ihop de här två: Hampaprotein (till höger i bild) och Amazing Meal. Båda är Raw och proppfulla med näring!
Så om jag dricker 3 portioner utblandat i 3 X 2,5 dl mandelmjölk + vatten + 3 X 1 tsk chiafrö så blir det tillsammans 516 kcal, och ser jag till att varje skopa proteinpulver är liiite mindre än full så klarar jag gränsen! På så sätt får jag i mig maximalt med näring till minimalt (eller maximalt - hur man nu vill se det) antal kalorier!

Så nu är det bara att hålla tummarna för att vikten och hälsan går åt rätt håll (vikten ner och hälsan upp!) och att jag orkar hålla i det här med 5:2. Time will tell! Men nånting måste jag göra, och nu hoppas jag att det här funkar!
Uppdateringar kommer vartefter! Prenumerera gärna på bloggen så missar du ingenting!

Anneli.

Inga kommentarer: