onsdag 18 september 2024

Potatisskörd och hemligheter

Sverige, vi har ett resultat! Båda mina odlingslådor som Käre Maken satte potatis i den 23 maj har grävts ur och det fanns potatis där under jorden! Inte så mycket och ganska små men väldigt fin! Så här såg det ut innan Käre Maken började gräva: 
Så här visset har det varit i flera veckor men vi tyckte inte att det var nån brådska att ta upp potatisen så den fick vara kvar ända till i tisdags! 
Käre Maken i full fart!
Självklart blev det en liten "action-rulle" inspelat också och här kommer den: 
Här är länken till videon så kan du gå in på youtube och titta på den om du vill:
https://www.youtube.com/watch?v=eol9S-mT7yk&ab_channel=AnneliSj%C3%B6gren 

I videon så lovar jag ju att jag ska visa hur mycket potatis det blev från de två odlingslådorna och fotobevis på det kommer här: 
Det här är från den sämre lådan och det blev inte så mycket som du kan se! Men i ärlighetens namn så grävde ju Käre Maken upp en av plantorna för några veckor sen för att se om det överhuvudtaget fanns nån potatis där under den vissna blasten och det var om jag minns rätt 5-6 potatisar som jag käkade upp innan jag kom på att jag kanske skulle ha fotat dem först... Så tänk dig 5-6 potatisar till i samma storlek i hinken, då har du hela skörden från låda nr 1! 

I låda nr 2 var potatisen lika liten (de flesta är som ett normalstort ägg ungefär) men lite fler till antalet och så här såg det ut i den hinken: 
Sammalagt var det ca 20 kilo potatis i de båda lådorna. Små potatisar är också potatisar och de var iallafall väldigt fina! De allra minsta potatisarna körde jag hela i airfryern till middag och det var riktigt gott! 

När jag ändå var ute och fotade så tog jag även kort på den tredje odlingslådan - den med sallad och lök i och där såg det ut så här: 
Helt övervuxen sallad! Löken plockade vi in för ett par veckor sen. Det var inte så många lökar med de som var smakade riktigt bra kan jag meddela! Så här många blev det: 
Det är så härligt att ha hemodlade grönskaker! Lite lyxigt på nåt vis! Jag är väldigt tacksam att vi bor så att vi kan odla en del av vår egen mat! ♥

Men här har jag inte tid att sitta! Jag har hemligheter på gång serru! Jag har lite att förbereda innan jag kan gå och lägga mig! Men det här hemliga jag ska göra; jag lovar att jag ska skriva om det här på bloggen lite längre fram! Men du kan få en liiiten ledtråd om vad det är: det har med min hälsa att göra! Men mer avslöjar jag inte idag! Du får titta in här igen om du är nyfiken! Gör det vettja! Och varför inte prenumerera på blogginläggen så får du dem direkt till din mail och slipper missa nåt! Bra idé! Bara gör't!

Anneli.

Inga kommentarer: