mÄndag 12 februari 2024

Allt som kan firas ska firas!

Nu har jag firat min födelsedag i dagarna tre - precis som det ska vara enligt mig! 😁🍰☕
Det första firandet har jag ju redan skrivit om i förra blogginlĂ€gget. Det andra var i torsdags - pĂ„ min födelsedag - och det var i Logen (IOGT-lokalen hĂ€r i byn) dĂ€r första "handarbets"-cirkeln för terminen gick av stapeln. DĂ€r bjöd jag deltagarna pĂ„ en Kanelpaj som jag faktiskt lyckades göra helt sjĂ€lv: 

och sĂ„ fick jag blommor: 
Förresten sĂ„ har vi börjat kalla cirkeln för "Öppet Hus" i och med att vi slagit ihop tvĂ„ cirklar; det som förut kallades "Hantverk- och ÅterbrukscafĂ©" och MĂ„larcirkeln, och om det var namnbytet som gjorde det vet jag inte men det kom iallafall tvĂ„ nya deltagare! 😊

NĂ€r jag skulle Ă„ka till Logen sĂ„ kunde jag varken hitta min stickning eller min vuxenmĂ„larbok sĂ„ jag tĂ€nkte att "jag fĂ„r vĂ€l sitta dĂ€r och vara dekorativ dĂ„" men cirkelkledaren G-B fick för sig att jag skulle mĂ„la en tavla! AlltsĂ„, mĂ„la - pĂ„ riktigt, med pensel! đŸ˜± "Men jag kan inte mĂ„la" sa jag. "Jag kan nĂ€tt och jĂ€mt rita streckgubbar"!
"Jo dĂ„" sa G-B! "Alla kan mĂ„la"! Och sĂ„ tog hon fram en av mina kanvasar som jag har dĂ€r, olika akrylfĂ€rger och nĂ„gra penslar. SĂ„ det var bara att sĂ€tta igĂ„ng! 

G-B visade mig hur man mÄlar en himmel och den blev förvÄnansvÀrt bra sÄ jag fortsatte!
Vill du se hur tavlan blev? Ja, den Ă€r inte fĂ€rdig för man mĂ„ste lĂ„ta fĂ€rgen torka innan man fortsĂ€tter sĂ„ att inte fĂ€rgerna blandas ihop men sĂ„ hĂ€r ser den ut nu: 

"Inte sĂ„ illa pinkat av en trĂ€hĂ€st" skulle min pappa sagt om han levt! (Han skulle för övrigt ha fyllt 97 Ă„r idag om han inte gĂ„tt och dött för drygt 22 Ă„r sen!) ♥

Men fira födelsedag var det ju! SkĂ€rpning Anneli! 😉 (Jag Ă€r sĂ„ duktig pĂ„ att hamna pĂ„ sidospĂ„r!) 😂
Ok. Firning nummer tre var i lördags dĂ„ "gĂ€nget" kom hit! Jag vet inte riktigt vad jag ska sĂ€ga om det... det blev lite annorlunda mot alla andra kalas jag haft... 
Jo, men sĂ„ hĂ€r var det: för första gĂ„ngen nĂ„gonsin bjöd jag pĂ„ köpekakor och köpetĂ„rta! AlltsĂ„... jag skĂ€ms nĂ€stan! Nu menar jag inte pĂ„ nĂ„got vis att mĂ€nniskor som bjuder pĂ„ köpefika ska skĂ€mmas! Jag menar bara att nĂ€r man som jag Ă€r uppvĂ€xt med en pappa som var konditor och bakade allt sjĂ€lv, Ă€ven hemma, och jag sen följt i hans fotspĂ„r,,, ja, dĂ„ kĂ€nns det som att jag har ett rykte att leva upp till! Jag har alltid i alla Ă„r bakat allt smaskens sjĂ€lv! Tills nu... Men med en Ă€nnu inte lĂ€kt handled har jag inte kunnat baka sjĂ€lv! DĂ€remot har jag visat och varit med KĂ€ra Maken sĂ„ han har bakat en del! Ja men kolla hĂ€r: 

LÀngst fram till vÀnster har vi en annanaskaka, glutenfri och jÀttegod! Ovanför den har vi glutenfria kardemummamuffins, ocksÄ de jÀttegoda! I den lilla gröna skÄlen har vi smÄ kokos- och havrekakor, glutenfria, bakade av KÀre Maken och förstÄs supergoda!
Ja, sen har vi dĂ„ köpetĂ„rtan... fast den Ă€r inte köpt utan skĂ€nkt av ICA bara för att jag fyllde Ă„r! Tack ICA! DĂ„ blev det lite tĂ„rta till polarna! Burken med kakor inköptes pĂ„ LIDL för nĂ„n dryg vecka sen men bullarna har KĂ€re Maken OCH jag bakat! Ja, Maken gjorde nĂ€stan allt men jag bredde pĂ„ smör och strödde pĂ„ socker och kanel och till och med rullade ihop degen sjĂ€lv! Det gick alldeles utmĂ€rkt att göra med en hand! 😃

Meeen... nĂ€r man trodde att allt var över, sĂ„ var det inte det! Tre av kompisarna var av olika anledningar tvugna att ge Ă„terbud till kalaset men kommer hit sĂ„ fort de har möjlighet! Tur att jag har lite smaskens kvar att bjuda dem pĂ„! Det ligger i frysen och vĂ€ntar pĂ„ dem! 

Anneli - ett Är Àldre och förhoppningsvis ett Är klokare!

Inga kommentarer: