tisdag 16 maj 2023

Grönskan i mitt kök

Den 5 april gick startskottet för odling 2023 här i det Sjögrenska residenset. Då satte jag nämligen 28 kronärtskocksfrön! Nästan alla kom upp men sen började de ge upp en efter en - förmodligen för att de stod för mörkt den första tiden. Nu är det bara 8 plantor som lever men jag är glad för dem!

Några dagar efter skockorna sådde jag 9 Hokaidopumpafrön varav 4 kom upp. Allt såg jättebra ut tills den ena tvärdog. Okänd anledning. Men de 3 som är kvar växer och frodas!

För kanske 4 veckor sen kom Käre Maken hem med en stor, brun påse och sa: "det här har jag köpt till oss". I påsen fanns 2 tomatplantor. De lever och frodas de också! (Och jag som inte tänkte odla några tomater i år... men det hade jag ju inte förra året heller men då kom det ju upp några självsådda som jag självklart inte kunde låta bli att ta hand om!)

För ca en vecka sen köpte jag basilikaplantor och timjanplantor, 2 av varje, och de ser jättefina ut de med! Allt står på köksön i köket framför fönstret och här kommer bildbevis på det: 

De flesta kronärtskocksplantorna står utmed fönstret till vänster i bild, i förgrunden timjan och basilika. I högra hörnet ser man lite av tomatplantorna och i mitten av bilden ser man Hokaidopumpaplantorna, och ja! En har redan börjat blomma med två gula blommor! 
Och alla de 3 plantorna har blomknoppar så om allt går som det ska kommer jag ha massor av pumpor till hösten! (Hjälp! Vad gör man för smaskens med pumpor? Recept någon?)

Förresten var min "bonusdotter"/språkkompis Adalet här med sina tre barn och då fick jag den här jordgubbsplantan av dem:

Den har redan tre omogna jordgubbar och fler är på gång! 

Mina basilikaplantor tänkte jag ta skott av och sätta i glas med vatten så de får rötter och sen ska jag plantera dem så jag får fler plantor! Basilika är en av mina favoritkryddor så det går åt en del av den varan här hemma! 

Timjan är gott att krydda grytor av bönor och linser med och så gör jag timjanté också! Det är faktiskt riktigt gott 😋 och är bra för matsmältningen bland annat!

Nu väntar jag ivrigt på att risken för nattfrost ska vara över så vi vågar plantera ut alla plantorna! Självklart kommer jag även att odla potatis i år igen! Det är så spännande och roligt på hösten när man gräver upp dem och ser hur mycket det finns där under all blast! Och du kan vara tämligen säker på att du kommer att få läsa om hur det går med min odling, även i år! Men jag har även annat spännande jag snart kommer att skriva om! Men inte nu för jag ska iväg till Logen på Målarcirkeln strax! Först vill jag bara visa att vi äntligen lyckats lokalisera alla koppar och muggar! 
Det här är inte riktigt alla koppar och muggar jag har, några stod i disken när jag tog fotot. Allt mitt té är inte heller inplockat. Japp! Jag har mer té! Vad kan jag säga? Jag är Téolist! 😛

Jag gillar att ha så många olika koppar och muggar (jag har ännu fler som "bor" ute i Da House)! När jag har gäster här hemma så får de välja kopp efter färg, storlek, form och vad de känner för för tillfället! Det blir också lättare att hålla reda på sin egen kopp om (nästan) alla ser olika ut! 😊

Men målarcirkel var det ju! Svisch! Så var hon borta! (Men jag lovar att komma tillbaka snart med bilder på tavlor och annat!)

Anneli.

7 kommentarer:

tantista sa...

Tredje muggen från vänster, med delfiner, den undrar man ju verkligen vad det kan vara för stilsäker och omtänksam person som du har fått den av.😉 Och så undrar jag över den urläckra gröna byttan med gult lock. Så snygg! Arvegods?

Anneli Sjögren sa...

Halloj tantista! :o)
Ja du, den mycket omtänksamma och gulliga vännen jag fick den muggen av... och muggen bakom som inte syns i bild med motiv typ en bondgård... VEM kan jag ha fått dem av? ;o) :P En av mina äldsta och käraste av vänner faktisk! ♥
Och byttan du frågar om är en smörbytta som är arvegods efter min farmor. Jag tycker jättemycket om den och är så glad att den har överlevt så här länge!

tantista sa...

Bondgården har jag glömt, får låtsas att delfinerna hör dit. 😁 Supercool bytta!

Anneli Sjögren sa...

Den med bondgården var egentligen till Käre Maken, månskensbonde som han är! :o)
Ja, smörbyttan ÄR supercool! Farmor skulle nog bli förvånad över att vi tycker det tror jag! Men också glad! :o)

tantista sa...

Den tanken slog mig också faktiskt! Att din farmor skulle bli glad att veta. Du får förmedla det till henne. ❤️

Anneli Sjögren sa...

Jag har en känsla av att hon redan vet det...! :o) (Tror hon följer min blogg!! :P ;o) )

tantista sa...

Klart hon gör! 🙂👍🌺