måndag 27 april 2020

Det växer - sakta men säkert!

Idag, äntligen, blev de tomat- och paprikaplantor som lyckades gro och växa omplanterade! Jag har varit ute hos Käre Svärfar i Da House nästan hela dagen och passade då på att pyssla om mina små plantor när han sov.

Egentligen borde jag ha fotograferat dem innan jag planterade om dem så ni fått se hur mycket det växt, för speciellt tomatplantorna har jag satt ganska djupt (i och med att de får rötter på stammen när man gräver ner dem i jorden vilket är bra för att de då kan suga upp mer näring och ge större skörd). Meeen... att fotografera först kom jag på försent... Men här kommer iallafall bildbevis på hur det ser ut nu efter omplanteringen:
Som jag skrev här på bloggen den 16 mars så var det ju långt mindre än hälften av alla frön jag planterade som grodde vilket var en besvikelse! Men de som faktiskt kom upp och har överlevt ser faktiskt ganska fina ut! Nu när alla plantorna har fått en egen kruka så räknade jag hur många sorters plantor jag har och det är som följer:
2 paprikaplantor (längst fram till vänster i bild), 1 ynka liten planta gula tomater (längst bak i vänster hörna), 4 plantor med vanliga röda tomater, 3 plantor med bifftomater och 1 ynka liten körsbärstomatplanta (till höger om paprikaplantorna). Ja man får vara glad för det lilla!

Det är lite konstigt; jag har aldrig varit typen som tyckt om att odla, men förra året när jag fick massa sådda frön i födelsedagspresent som jag var "tvungen" att ta hand om så gav det mersmak! Nu ser jag fram emot att kunna sitta ute i trädgården och plantera om mina plantor och se dem växa; så som jag gjorde förra sommaren! 🌿 🍅
Men det är på sätt och vis rätt skönt att jag inte har lika många plantor som förra året, men några till hade jag gärna haft! Men vi får se: kanske köper jag en eller ett par plantor från en handelsträdgård att komplettera med. Vi får se! Men just nu gläds jag åt de jag har och att de fått egna krukor och ny jord! "Den som blir glad för lite har mycket att vara glad för!" 😊

Anneli.

Inga kommentarer: