söndag 22 september 2019

I slutet på säsongen

Nu har jag varit ute i min... ja, jag får nog säga före detta tomatdjungel, för nu har det hänt grejer där!
Käre Maken - som har stenkoll på väderleksrapporten - meddelade att i natt kan det bli frost i våra trakter vilket innebär att om ingenting görs så riskerar allt jobb med min lilla odling att gå till spillo! Tomatplantor och paprikaplantor gillar INTE frost! Nä, de gillar ju inte ens grader under runt sisådär +15 verkar det som! Speciellt inte när det dessutom regnar! Men när det börjar närma sig nollstrecket är det bråttom att agera!

Så vad göra? Jo ser ni, alla tomatplantor som växte i krukor har jag plockat av tomaterna på och tagit in. Ja, tomaterna alltså! Just nu ligger de på köksbordet i Da House:
Paprikaplantorna som står i krukor står kvar utmed husväggen men skyddade av 3 gamla glasrutor. Käre Maken påstår att det ska räcka eftersom husväggen kommer värma tillräckligt för att frosten inte ska nå dit.
Och tomat- och paprikaplantorna som växer i jorden får stå kvar:
Men: Käre Maken och jag hjälptes åt att lägga över odlingsväv för att skydda dem:
Odlingsväven ska skydda det som är under den till -5 grader.

Självklart kunde jag inte låta bli att videofilma lite också... 2 filmer blev det, och här kommer den första:
Och här kommer den andra:
Så nu vet ni lite mer om hur det går med min odling!

För övrigt så har Hantverks- och Återbrukscaféet dragit igång igen på "Logen" här i Nyhyttan där jag bor, så torsdagseftermiddagarna/kvällarna kommer att spenderas där framöver! Det är skönt med lite inomhusaktiviteter nu när kylan drar in över vårt avlånga land!
I kommande blogginlägg tänkte jag visa lite vad jag håller på att handarbeta med! Stay tuned!

Anneli.

Inga kommentarer: