måndag 29 oktober 2018

Hur det går, tips & dubbelmoral

Åh vilken stressig vecka jag har haft! Ja, ni som inte är utbrända skulle säkert inte tycka att det var särskilt stressigt men för mig som fortfarande inte är "på banan" efter kraschen in i den berömda väggen för typ 3 år sen har det varit hektiskt! Jag har haft nånting inbokat varje dag! Roliga saker förvisso - och självvalda - men inte desto mindre stressigt för mig. Och två av dagarna började det inbokade redan kl 10.00 på morgonen och då är jag ju normalt inte ens vaken!

Det roliga med det här - förutom att allt jag gjort har varit roligt (på olika sätt) - är att jag inte har blödit näsblod en enda gång! Det är faktiskt nästan 2 veckor sen jag blödde sist! Hurra! Så förhoppningsvis är det över för denna gång. (Har ju i hela mitt liv haft perioder där jag blödit mycket näsblod.)
Jag läste nånstans att kryddan Paprikapulver var bra för att stärka blodkärlen(!) så den senaste dryga veckan har jag haft paprikapulver i nästan allt jag ätit! Det smakar ju inte så mycket så man kan ha det i det mesta - iallafall om man inte tar för mycket!
Nu vet jag ju inte om det är just paprikapulvret som hjälpt för jag hade inte blödit näsblod på några dagar när jag började äta det, men det är ju ingenting som skadar åtminstone! Och det kanske kan vara ett tips till andra som har samma problem som jag.

Och nu en varning till eventuellt kräkmagade läsare! Fortsätt läs på egen risk!
En av dagarna förra veckan satt jag och fikade med några trevliga människor varav en muslim och två veganer (jag och en till) och resten vanliga köttätare. Av någon anledning kom vi att prata om halalslakt och jag menade på att så som djur slaktas i Sverige skulle det nästan kunna klassas som halal eftersom man hänger djuret i bakbenen och skär upp halsen så att blodet rinner ut. Killen som är muslim höll inte med utan förklarade hur viktigt det var att djurets hjärta fortfarande slår så att ALLT blod rinner ur djuret, varpå jag hävdade att det nog gjorde det även på svenska slakterier eftersom djuret bara är medvetslös; bedövat med en bultpistol när det hängs upp och blodet bara forsar ur det stackars djuret när slaktaren skär av halspulsådern.
Ungefär här kom vilda protester från en av kvinnorna i gänget. "Nu får ni sluta prata om det där" sa hon. "Jag vill inte höra"! Men, sa jag, du vet väl vad det är du äter när du äter kött? "Ja det är klart jag vet" sa hon, "men jag vill inte tänka på det"! Här kanske jag borde ha hållit käften, men jag kunde inte låta bli att utbrista att jag tycker att det är dubbelmoral! Det går ann att någon annan utför det otänkbara som man själv inte klarar av att göra så att man själv bara kan gå till affären och köpa färdigpaketerat, helt opersonliga likdel... jag menar köttbitar! Men att göra det själv... ICKE! Är inte det höjden av dubbelmoral så vet inte jag..!
Men, having said that, så HAR jag ändå en förståelse för att det blir sån här dubbelmoral! Är man uppfostrad med att kött är mat så är ju det det normala; så man gör! Och alla kan väl inte slakta sina egna djur..? (Fast det borde man om man ska äta kött kan jag tycka... Åtminstone att vara med och se hur det går till!)

"Om slakthus hade glasväggar skulle alla vara vegetarianer" John Lennon.

Som vegetarian (från födseln) och relativt nybliven vegan (från nyår) kan jag inte låta bli att undra hur denna dubbelmoral påverkar empatin och medlidandet för våra medvarelser på denna planet... Suck... Men var och en gör som den vill efter sitt eget samvete! För min egen del är att jag blivit vegan det bästa jag gjort! Jag bara undrar varför det tog så lång tid för mig att förstå att mjölkproduktionen också bidrar till så ofantligt mycket lidande och död... Men bättre sent än aldrig! ♥

Anneli.

Inga kommentarer: