lördag 5 oktober 2013

Hemgjord kokosmjölk

Idag har jag gjort egen kokosmjölk. Min bloggkompis Vera (< Länk) la ut en länk för ett tag sen som jag tittade på och har gått efter!
Den blev jättegod! Jag gjorde den på 250 g ekologisk riven kokos och 9 dl vatten. Kannan som jag hällde upp den färdiga kokosmjölken i rymmer ca 12 dl så kan ni göra er en uppfattning om hur mycket färdig mjölk det blev.
Gillar man smaken av kokos gillar man förmodligen kokosmjölken också! Jag har provat den i té och det var till min förvåning helt Ok, och jag kan tänka mig att den är jättegod att ha till gröt. Tänkte prova den i kaffe också vid tillfälle (jag dricker inte kaffe varje dag) och funkar det vore det jätteroligt och ett steg närmare ett liv med så få mjölkprodukter som möjligt!

Kokosfibrerna som blev över från mjölktillverkningen håller jag i detta nu på att torka i en stekpanna på svag värme.
Jag tänkte att de säkert går att använda till nåt istället för att bara slänga! Kanske i bakning? Pannkakor?
Jag gillar när man kan ta vara på allting, vi slänger alldeles för mycket här i västvärlden...! Och skulle de mot förmodan inte gå att använda till nåt så kommer de åtminstone att hamna i komposten - alltid något!

Anneli.

Inga kommentarer: