lördag 1 december 2012

Motigt...

Det har gått nästan en vecka sen jag skrev sist...! Att starta igång ett företag tar om inte all min tid, så åtminstone all min energi! När jag kommer hem från jobbet är jag så trött så jag orkar inte ens laga mat! Tur då att min 18-årige son Martin ofta lagar middagen när han kommer hem från skolan! ♥
Men när nån annan lagar maten så får man äta det som bjuds! Missförstå mig rätt; Martin är jätteduktig på att laga mat, men han lagar inte vegansk mat...!
Nu är jag inte redo att bli 100 % vegan än, men jag jobbar ändå på att dra ner på mjölkprodukterna så mycket jag kan!

Och apropå mjölkprodukter... Jag har fortsatt att göra min ris- och mandelmjölk och jag har testat att använda den på olika sätt. Tyvärr så tycker jag inte om den i kaffe eller té - inte alls faktiskt!! Och igår var jag sugen på varm choklad och provade mjölken till det, men... näe, inte speciellt gott det heller! Och dessutom så tjocknade den när jag värmde den så det vart mer som sås...! (Här tror jag dock att en ren mandelmjölk skulle funka bra!)

Det enda jag gör med ris- och mandelmjölken är att dricka den, vilket egentligen är ganska dumt... Jag har inte använt mjölk som dryck på flera år, och inte äter jag "mjölk och flingor" heller...! Det jag hade hoppats kunna göra med veganmjölk var just att byta ut komjölken i té och kaffe..!! Men nähä...! :-/
Det går inget bra det här...!!

Det som känns allra svårast att hitta ersättning för annars är ost, keso och creme fraiche. Sojaost finns det ju, men den är så vansinnigt dyr och dessutom skulle jag vilja kunna göra såna saker själv - ungefär som med mjölkersättningarna!
Fetaost och brieost finns det väl inte ens nån ersättning för, eller? Keso och creme fraiche har jag heller aldrig sett några veganversioner av... och det använder vi en hel del av här i huset...! *Suck* Det känns rätt motigt just nu...!
Om nån har några tips till mig så tages det tacksamt emot!!

Anneli.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Det finns vegansk creme fraiche som heter Sour Supreme, men jag tycker att den är så dyr att jag använder havregrädde (carlshamns för den är krämigare) istället. Är kanske ute och cyklar nu, men jag tror att silken tofu kan ersätta creme fraiche. Vegusto har ett urval av goda ostar som de säljer från sin hemsida. Men keso vet jag inte, tyvärr.

Anneli Sjögren sa...

Tack Malka för tipsen!!
Havregrädde använder jag en del redan - den är rätt god i mat tycker jag! Fast jag vill helst kunna göra egna veganalternativ, dels för priset och dels för att jag inte litar på producenterna..!! Jag vill helst ha så rena produkter som möjligt...!! Sen är ju problemet att jag försöker att minimera mitt sojaintag p g a att jag har struma och då försvinner ju en hel del alternativ..!! Vegusto har jag aldrig hört talas om, men ska googla och se vad jag får fram! Men jag misstänker att det är baserat på soja, så jag vågar inte hoppas för mycket...!!
Över huvud taget så styr tyvärr priset en hel del över vad som hamnar i min kundkorg och veganalternativ är över lag rätt dyrt..!! :-( Vi försöker ju köpa Ekologiskt så mycket som möjligt och sen blir det inte så mycket över i plånkan..!! :-( Man får prioritera!
Men än en gång Tack för tipsen!! :D